Sökning: "vad är effektiv marknad"
Visar resultat 1 - 5 av 61 uppsatser innehållade orden vad är effektiv marknad.
1. Skyddet för konsumenter vid köp av nyproducerad bostadsrätt
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : Mot bakgrund av utvecklingen på bostadsmarknaden under senare år har det blivit uppenbart att konsumentskyddet vid köp av nyproducerade bostadsrätter är otillräckligt. Lagstiftningen erbjuder inte ett rättsligt skydd i samma utsträckning som på andra konsumentmarknader. LÄS MER
2. Neutralitet mellan företagsformer – Om neutralitetsprincipens ställning och dess inverkan på det skattemässiga förhållandet mellan enskilda näringsidkare och fåmansföretag.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : Utöver de rättsregler som framkommer i lagtext, förarbeten och praxis finns ett flertal principer som syftar att bidra till ett enhetligt och sammanhängande rättssystem. Dessa rättsprinciper kan ta formen av ett verktyg vid tolkning av lagstiftning såväl som ett centralt intresse att beakta vid utformandet av ny lagstiftning. LÄS MER
3. Beskattning av kryptovalutor : Nationell skatt i en globaliserad och decentraliserad ekonomi
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)Sammanfattning : Kryptovalutor introducerades för allmänheten genom Bitcoins lansering på marknaden 2009. Sedan dess har antalet kryptovalutor ökat explosionsartat och det finns idag flera tusen olika kryptovalutor. Vem som helst kan skapa och lansera en kryptovaluta till försäljning. LÄS MER
4. Influencer marketing : strategiska val ur ett företagsperspektiv
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Influencer marketing är en av de snabbast växande delarna i reklambranschen, och med hjälp av influencer marketing har varumärkena möjlighet att skapa en nära relation med sina konsumenter på Instagram. Idag använder många företag sig av influencers med ett stort antal följare för att marknadsföringen skall vara så effektiv som möjlig. LÄS MER
5. Konkurrensbegränsande exklusivitetsklausuler i vertikala avtal : En undersökning av när konkurrensbegränsande avtal är förbjudna, främst vid tillämpning av e-handelsföretag
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten; Linköpings universitet/AffärsrättSammanfattning : Konkurrens råder på marknader varpå fler än ett företag är verksamma. De konkurrensrättsliga reglerna återfinns i konkurrenslagen (2008:579) och fördraget om Europeiska unionens funktionssätt, med syfte att upprätthålla en effektiv och fungerande konkurrens i Sverige och inom den Europeiska unionen. LÄS MER