Sökning: "vad är en Handelsföretag"

Visar resultat 6 - 10 av 48 uppsatser innehållade orden vad är en Handelsföretag.

  1. 6. Klimatkompenserat leveransalternativ : En kvantitativ studie om miljöengagemang och dess betydelse vid konsumenters val av och betalningsvilja för ett klimatkompenserat leveransalternativ

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Elin Carlsson; Emma Tegstam; [2022]
    Nyckelord :E-commerce; environmental commitment; climate-compensated delivery options; willingness to pay; low-cost high-cost model; self-control capacity; eco-debt; moral licensing; attitude and behavior gap.; E-handel; miljöengagemang; klimatkompenserade leveransalternativ; betalningsvilja; lågkostnads- högkostnadsmodell; självkontrollkapacitet; ekoskuld; moral licensing; attityd- och beteendegap.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Som en del av den digitala utvecklingen har e-handeln vuxit med stormsteg de senaste åren. Parallellt med denna utveckling finns det ett växande fokus på miljömässig hållbarhet, vilket gör att e-handeln, ur miljösynpunkt, framstår som negativ. LÄS MER

  2. 7. Elektroniskt gränssnitt inom mervärdeskatt : Analys av artikel 14a gällande elektroniska gränssnitt och när anses man vara en "faktiskt leverantör"

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Juridik

    Författare :Roslan Färnstrand; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Artikel 14a mervärdesskattedirektivet är en bestämmelse som utvecklar många olika aspekter inom mervärdesskatten. Artikel 14a:s stora påverkan inom mervärdesskatten är införandet av två nya begrepp och dessa är begreppet om elektroniskt gränssnitt och begreppet om faktisk leverantör. LÄS MER

  3. 8. Liability of foreignness vid internationalisering via e-handeln : En kvalitativ flerfallsstudie om vad liability of foreignness innebär för born globals vars internationalisering sker via e-handeln

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Dennis Kumric; Rayan Chowdhury; [2021]
    Nyckelord :liability of foreignness; internationalisering; born globals; barriärer; e-handel;

    Sammanfattning : E-handeln är en teknologisk utveckling som har underlättat internationaliseringsprocessen för företag. Likväl existerar alltjämt barriärer som kan försvåra born globals internationaliseringsprocess. Liability of foreignness är ett fenomen som beskriver de extra kostnader som företag kan stöta på vid en internationalisering. LÄS MER

  4. 9. Förlorad Möjlighet : E-handelsföretags brist på medvetenhet begränsar möjligheter och påverkar beslut inom returhanteringsprocessen

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Josefine Nyström; Vera Kling; [2021]
    Nyckelord :E-commerce; Efficiency; Returns Management Process; Returns Management Systems and Supply Chain Management; E-handel; Effektivisering; Returhanteringsprocess; Returhanteringssystem och Supply Chain Management;

    Sammanfattning : Bakgrund Returer är en avgörande del inom e-handel och bidrar till ett företags framgång och konkurrenskraft. Däremot fokuserar svenska e-handelsföretag främst på flödet till kund och returhanteringsprocessen är för närvarande en underutnyttjad affärsmöjlighet. LÄS MER

  5. 10. Konkurrensbegränsande exklusivitetsklausuler i vertikala avtal : En undersökning av när konkurrensbegränsande avtal är förbjudna, främst vid tillämpning av e-handelsföretag

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten; Linköpings universitet/Affärsrätt

    Författare :Amanda Dezfolian; Denisé Digemo; [2020]
    Nyckelord :Konkurrensrätt;

    Sammanfattning : Konkurrens råder på marknader varpå fler än ett företag är verksamma. De konkurrensrättsliga reglerna återfinns i konkurrenslagen (2008:579) och fördraget om Europeiska unionens funktionssätt, med syfte att upprätthålla en effektiv och fungerande konkurrens i Sverige och inom den Europeiska unionen. LÄS MER