Sökning: "vad är en Pedagogisk process"

Visar resultat 1 - 5 av 68 uppsatser innehållade orden vad är en Pedagogisk process.

  1. 1. Pedagogisk syn på lek : En kvalitativ studie om hur fritidslärare resonerar kring lek i fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Raneen Alhoghazy; Adel Benbouzid; [2024]
    Nyckelord :Fritidslärare; Fritidshem; Fri lek; Styrd lek; Lekmiljö; Delaktighet; Gemenskap; Interaktion;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur fritidslärarna resonerar kring lek samt deras roll i barnens lekaktiviteter. Genom en kvalitativ forskningsstudie baserad på semistrukturerade intervjuer av sex fritidslärare som arbetar på olika skolor har vi försökt att närma oss lek som metod och hur lärare uppfattar och använder lek i sin praktik. LÄS MER

  2. 2. Ramfaktorer som främjar eller hämmar undervisningsprocessen : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares upplevelser av sina förutsättningar att bedriva en pedagogisk verksamhet av god kvalitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Therése Larsson; Elin Sjöstrand; [2023]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; förskolläraruppdraget; förutsättningar; planerings- och reflektionstid; ramfaktorer; ramfaktorteorin; undervisning;

    Sammanfattning : Bakgrund/problem: Det framgår i diskussioner om förskolläraryrket att det finns en obalans mellan förskollärares ökade krav och deras förutsättningar. Detta bidrar till hög arbetsbelastning som leder till ökad sjukfrånvaro och psykisk ohälsa bland förskollärare. LÄS MER

  3. 3. Medskapande design och reellt medborgarinflytande inom svensk landskapsarkitektur

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Jessica Lorentzson; [2023]
    Nyckelord :medskapande design; medborgarinflytande; co-design; landskapsarkitektur;

    Sammanfattning : Medskapande design är ett sätt att verka för mer inkluderande planeringsprocesser i urban miljö, där medborgare ges möjlighet att påverka samhällsutvecklingen och bidra till socialt hållbara städer. Målet är att öka medborgarinflytandet i samhällsplaneringen, men många planerare och arkitekter saknar riktlinjer för hur medborgare ska involveras, eftersom det inte råder konsensus om hur medskapande designprocesser ska gå till. LÄS MER

  4. 4. Arbetsterapeutiska interventioner och deras effekter för att förebygga återinskrivning till sjukhus : En litteraturöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Sanna Hortlund; Anton Möttönen; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte var att sammanställa arbetsterapeutiska interventioner och deras effekter för att förebygga återinskrivning på sjukhus. Metod: Författarna gjorde en litteraturöversikt av kvantitativ metod och granskade tio studier hämtade från databaserna Pubmed och Cinahl. LÄS MER

  5. 5. "För det är deras språk...lekspråk" : En studie om förskollärares uppfattningar om estetiska lärprocesser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Tove Björgvik; [2022]
    Nyckelord :Design for learning; aesthetical processes in learning; pre-school; Design för lärande; estetiska lärprocesser; förskola;

    Sammanfattning : Syfte med studien är att få kunskap om vad estetiska lärprocesser bidrar till i förskolan. Metoden i studien antar en kvalitativ ansats i vilken förskollärare från fyra olika förskolor bidrar med sina uppfattningar i digitalt genomförda personliga intervjuer. Resultatet har analyserats utifrån teorin Design för lärande. LÄS MER