Sökning: "vad är en bra bok"

Visar resultat 21 - 25 av 60 uppsatser innehållade orden vad är en bra bok.

  1. 21. Värdefulla träd och biotoper på Kvarnbybanan - förslag till åtgärder för att upprätthålla och förbättra den biologiska mångfalden på en golfbana i Malmö

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Examensarbeten i biologi

    Författare :Marta Herrlin; [2015]
    Nyckelord :Biology and Life Sciences;

    Sammanfattning : When landscape changes due to urbanization and agriculture wild nature must adapt and find new spots to colonize. A golf course is one example of such an area. In Scania many golf courses are situated on old agricultural fields, where they can contain more biodiversity than the fields they replace. LÄS MER

  2. 22. Livsmedelstillsatser : En studie om niondeklassares inställning och kunskap om livsmedelstillsatser

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kostvetenskap

    Författare :Katariina Miettinen; Issra Shakir; [2015]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Inspirationen till denna uppsats kommer från den debatt som pågick i media när författaren Mats-Eric Nilsson släppte sin bok ”Hemliga kocken” (2007) där han skriver hur livsmedelsindustrin använder livsmedelstillsatser. Detta är en studie om niondeklassares inställning och kunskap om livsmedelstillsatser utifrån Livsmedelsverkets skrifter. LÄS MER

  3. 23. Elevers erfarenheter av och uppfattningar om läsning och läsningens betydelse i skolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Eva Helin Henriksson; Annika Norlin; [2014-03-27]
    Nyckelord :läsning; sociokulturellt lärande; självförtroende;

    Sammanfattning : Syfte Syftet är att studera elevers uppfattningar om läsning och läsundervisningens betydelse i skolan. • Vilka faktorer i hem och skola påverkar, enligt eleverna, deras läsutveckling? • Hur ser eleverna på sig själva som läsare? • Hur förstår eleverna vikten av att kunna läsa? Teori Studien utgår från ett sociokulturellt perspektiv på lärande, som innebär en helhetssyn på människan. LÄS MER

  4. 24. ”För man får va som man vill” : Barns uppfattning om könsroller utifrån högläsning och diskussion om Mio min Mio av Astrid Lindgren och Snäll av Gro Dahle och Svein Nyhus

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Linda Högkvist; [2014]
    Nyckelord :Gender; genderroles; children´s literature; Genus; könsroller; barnlitteratur;

    Sammanfattning : Som medmänniskor och i lärarprofessionen anser jag att vi måste ha en bra förståelse för genus, då det påverkar vår pedagogiska grundsyn och hur vi är som människor. För att kunna utmana könsnormer på ett konstruktivt sätt menar jag att vi måste förstå vad barnen har för syn på genus och tankar om skillnader mellan pojkar och flickor ur jämställdhetssynpunkt. LÄS MER

  5. 25. Träkärnor i alpina skidor : ett examensarbete kring olika träslag och dess egenskaper som träkärna i alpina skidor.

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Carl Malmsten - furniture studies; Linköpings universitet/Tekniska högskolan

    Författare :Alexander Bergström; [2014]
    Nyckelord :Wood core; alpine skis; Träkärnor; alpina skidor;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att ta fram den ultimata träkärnan utefter uppspaltade önskemål på egenskaper i ett par allmountainskidor med nordiska träslag. Studien är deskriptiv och kvantitativ då den syftar till att mäta förändringsgraden under påverkan på träslagen. LÄS MER