Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Inköpsmetoders roll inom B2B-relationer : En kvalitativ studie om inköpsmetoders påverkan på B2B-relationer inom mode- och textil detaljhandel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Ara Uthman; Ludwig Jernberg; [2020]
    Nyckelord :B2B relationships; traditional procurement; digital procurement; retail; supplier.; B2B-relationer; traditionella inköp; digitala inköp; detaljist; leverantör.;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med den här uppsatsen är att undersöka i vilken utsträckning svenskamodedetaljister använder sig av digitala inköpsmetoder och hur de förhåller sig gentemot traditionella inköpsmetoder. Även vad detaljister ser för fördelar och nackdelar med olika inköpsmetoder, vilka inköpsmetoder de föredrar samt hur dessa påverkar relationen mellandetaljist och leverantör. LÄS MER

  2. 2. Gröna transporter inom dagligvaruhandeln

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Bave Tawfik; Rebecca Kahlman; [2016-07-07]
    Nyckelord :Grön logistik; transporter; dagligvaruhandeln; dagligvarugrossist; detaljist;

    Sammanfattning : Bakgrund: Att miljöfrågan idag är ett omtalat och omdiskuterat ämne råder det inga tvivel om. Till följd av denna uppmärksamhet av den omfattande klimatpåverkan som förekommer har allt större krav på företag och deras arbete inom området uppkommit. Även kundernas miljökrav har en stor inverkan på hur man verkar inom detta område. LÄS MER

  3. 3. Sortimentsplanering för modeföretag

    M1-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Textilhögskolan

    Författare :JESSICA AUGUSTSSON; LINNÉA WESTERBERG; [2013]
    Nyckelord :Mode; Shop-in-shop; Integrerad detaljist; Fristående butik; Produktutvecklande varumärkesleverantör;

    Sammanfattning : Avsikten med denna studie är att undersöka hur sortimentsplanering arbetas fram i större och mindre modeföretag och koppla ihop detta med hur man planerar sitt sortiment, vilka beslut som tas, vilka faktorer som påverkar, hur sortimentsplanering sker i butik och hur man förbereder en sortimentsplan. Genom att undersöka och analysera arbetet kring sortimentsplanering har vi kommit fram till skillnader och likheter mellan de medverkande modeföretagen. LÄS MER

  4. 4. Yes SIIR : att bygga en trendanalysmodell för detaljhandeln

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Textilhögskolan

    Författare :Anna Göhlin; Anna Huttula; Rebecka Andersson; [2012]
    Nyckelord :behov; retail; retailing; perceived value; needs; buyer decision process; detaljhandel; upplevt värde; köpprocessen;

    Sammanfattning : Detaljhandeln och dess konsumenter har sedan andra världskriget genomgått en stor förändring. Hos kunden skildras denna förändring i ett mer oberäkneligt konsumtionsmönster, samtidigt som detaljhandeln då tvingas utvecklas för att möjliggöra uppfyllandet av kundens nya behov. LÄS MER

  5. 5. Centrumhandel - köpcentrum : En studie av Trollhättans centrum och Överby köpcentrum

    Magister-uppsats, Fakulteten för ekonomi, kommunikation och IT

    Författare :Emelie Hernvall Jonsson; [2011]
    Nyckelord :centrumhandel; köpcentrum;

    Sammanfattning : Grunden till denna uppsats är fenomenet avtagande centrumhandel till fördel för köpcentrum. För att demonstrera fenomenet har Trollhättans stad valts ut som undersökningsobjekt. I Trollhättans stad syns fenomenet tydligt. LÄS MER