Sökning: "vad är en essä"

Visar resultat 1 - 5 av 150 uppsatser innehållade orden vad är en essä.

  1. 1. Konsten att bedöma barn i förskolan : En vetenskaplig essä om hur förskollärares praktiska kunskap påverkar bedömningen (omdömningen) av barn i förskolan

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Elin Öhman; [2023]
    Nyckelord :assessment; early childhood education; practical knowledge; assessment practice; hermeneutic; bedömning; förskola; praktisk kunskap; bedömningspraktiker; hermeneutik;

    Sammanfattning : Denna vetenskapliga essä undersöker hur bedömning av barn i förskolan påverkar barnens lärande och utveckling. Essän tar avstamp från fyra fall då barn bedöms i förskolan. I gestaltningarna framkommer tvivel huruvida bedömning av barn är något som ingår i förskolläraruppdraget. LÄS MER

  2. 2. Om organisatoriska avstånd och invasiva arter : En organisationskritisk essä om kroppslighet och göranden i den kommunala förskolan

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Sara Agné; [2023]
    Nyckelord :praktisk kunskap; förskola; organisation; New Public Management; kroppslighet; görande; ansvar; pratpoesi;

    Sammanfattning : Den här vetenskapliga essän syftar till att undersöka några förskollärare, barnskötare och rektorers erfarenheter av den kommunala förskoleorganisationen i Stockholm utifrån en tanke om att dagens förskoleorganisation har invaderats av främmande styrsystem från managementvärlden och bilproduktionen, vilket bidrar till vad som här kallas för ”organisatorisk invasion” och ökade ”organisatoriska avstånd”. Utgångspunkten för essän är gestaltade erfarenheter från ett mångårigt arbete som förskollärare i den kommunala förskolan i Stockholm, vilka lett fram till essäns frågor som handlar om vilka erfarenheter, såväl kroppsliga som andra, några barnskötare, förskollärare och rektorer i Stockholm stad har av sin arbetssituation, men även hur de kopplar dem till organisationen de arbetar inom. LÄS MER

  3. 3. Samverkan - ett samarbete på olika vilkor. : En vetenskaplig essä om samverkan i grundskolan mellan fritidshemslärare och klasslärare.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Orhan Anar; Sofia Mårdh; [2023]
    Nyckelord :Collaboration; curriculum; after-school care teachers; classroom teachers; power; loyalty; loyalty conflict; hierarchy; samverkan; styrdokument; fritidslärare; klasslärare; makt; lojalitet; lojalitetskonflikt; hierarki;

    Sammanfattning : Syftet med denna vetenskapliga essä är att skapa en bredare och djupare förståelse kring problematiken med samverkan mellan fritidshemslärare och klasslärare. I läroplanen finns brister om vad samverkan ska innehålla och hur den bör utformas och vår gemensamma uppfattning är att det fortfarande finns brister i hur arbetet med samverkan sker. LÄS MER

  4. 4. Det alltid närvarande subliminala uttrycket

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Anna Bejefalk; [2023]
    Nyckelord :The male gaze; subliminalt; androgyntseende; androgynt; den Andre;

    Sammanfattning : Denna uppsats analyserar tre konstverk av konstnären Vilija Vitkute, med fokus på begreppet The male gaze som myntades av den feministiska filmteoretikern Laura Mulvey genom hennes essä Visual Pleasure and Narrative Cinema från (1975). Genom en bildsemiotisk analys, som tillkom 1964 av en publicerad bildanalys av semiotikern Roland Barthes, med beaktning på performativitetsteori av språkfilosofen J. LÄS MER

  5. 5. En komparativ analys av Lars Noréns och Ulf Lundells dagböcker : – genre, subjekt och åldrande

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Per Olof Strandberg; [2023]
    Nyckelord :Lars Norén; Ulf Lundell; autofiktion; dagboksgenren; subjekt; självframställning; åldrande; maskulinitet;

    Sammanfattning : Med utgångspunkt från dagbokens specifika form av självframställning undersöker uppsatsen åldrande och maskulinitet i Lars Noréns och Ulf Lundells dagboksserier (2000–2022). Frågor som ställs är hur jaget i dagböckerna konstrueras och hur intersektionen åldrande och maskulinitet framställs. LÄS MER