Sökning: "vad är en interventionsstudie"

Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade orden vad är en interventionsstudie.

  1. 1. Kritiska ord- en interventionsstudie i kritiskt textarbete med grammatik som resurs

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion

    Författare :Hedvig Dillner; [2023-09-27]
    Nyckelord :kritiskt textarbete; critical literacy; grammatik; didaktik;

    Sammanfattning : Flera forskare diskuterar risken med att skolans kunskapsuppdrag kan överskugga skolans demokratiuppdrag. Gymnasieskolan, enligt Lgy11, ska utveckla elevers kritiska förhållningssätt. Elever ska kunna granska och ta ställning till information som de möter i samhället. LÄS MER

  2. 2. Alla är ju parallellogrammer! : En interventionsstudie med dynamiska matematikprogram i årskurs 2

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Emma Wikstrand; Matilda Eklöf; [2023]
    Nyckelord :geometri; dynamiska matematikprogram; fyrhörningar; lågstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att tillföra kunskap om hur dynamiska matematikprogram kan användas av lärare i lågstadiet (årskurs 2) för att utveckla elevers förståelse för fyrhörningar. Vi ämnade också ta reda på vilka faktorer som är viktiga att ta hänsyn till vid utformningen av en undervisningsaktivitet likt denna. LÄS MER

  3. 3. Vad kan svenska skolbarn i årskurs 2, 3 och 4 om affix? En pilotstudie om morfologisk kunskap

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Angela Tamakloe; Kristina Hallenbrant; [2022]
    Nyckelord :morphological knowledge; word comprehension; communication skills; SES; multilingualism; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syfte: Den här pilotstudien hade syftet att undersöka svårighetsgraden av ett urval affix inför en kommande interventionsstudie (huvudstudie) och därmed få en ökad kunskap om barns förståelse för morfem. Studien syftade även till att undersöka samband mellan morfologisk kunskap och ordförståelse samt lärarskattning av kommunikationsförmåga. LÄS MER

  4. 4. Blooms reviderade taxonomi som perspektiv på interaktiv högläsning : En interventionsstudie om hur interaktiv högläsning utifrån två olika metoder kan påverka elevers ordförråd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Jelena Tripunovic; Edina Hoti; Malin Persson; [2022]
    Nyckelord :högläsning; ordförråd; interaktion; interaktiv högläsning och Blooms reviderade taxonomi;

    Sammanfattning : Högläsning möjliggör för interaktion i form av att nya ord, uttryck och sammanhang utbyts mellan lärare och elever. En vana vid högläsning är att en person läser högt för en individ eller grupp. Därav kan eleverna få förståelse för vad som uppläses, samt ett utökat ordförråd. LÄS MER

  5. 5. Att flyta på ytan eller dyka till djupet : En studie om läsarter, lässtrategier och instuderingsfrågors inflytande påelevers läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik

    Författare :Anna Vallin; [2021]
    Nyckelord :didactics; intervention study; Upper Secondary School; reading strategies; Swedish; the design of study questions; surface understanding; deep understanding; surface reading; deep reading; didaktik; djup förståelse; djup läsförståelse; gymnasium; interventionsstudie; lässtrategi; svenska som ämne; textfrågors utformning; ytlig förståelse; ytlig läsförståelse;

    Sammanfattning : Bakgrund: Att som elev läsa och tillgodogöra sig en läst text beskrivs som antingen ytlig läsningeller djup läsning. Ytlig läsning beskrivs innebära ytlig förståelse och att läsningen där stannarvid textens sakinnehåll och vid detaljer. LÄS MER