Sökning: "vad är en lärsituation"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden vad är en lärsituation.

  1. 1. Kreativ matematik i årskurs 3 : En laborative undervisningsmetod för att skapa ett inkluderande klassrum och en utvecklande lärsituation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Anna Rundqvist; [2021]
    Nyckelord :Kreativ matematik; area; laborativt material; matematikundervisning; delaktighet;

    Sammanfattning : Studien har en konstruktivistisk ansats baserats på Piages och Vygotskijs teorier om lärande. Detta är en fallstudie där en laborativ arbetsmetod , kreativ matematik, provades i syfte att testa följande hypotes: Om eleven ges möjlighet att konkretisera ett matematiskt problem genom att samarbeta och bearbeta problemet laborativt så utvecklas deras matematiska abstraktionsförmåga. LÄS MER

  2. 2. Kunskapsutveckling i en danskonstnärlig process : praktiknära studie av design i ett skapandeprojekt på gymnasiet

    Master-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för danspedagogik

    Författare :Lena Dahlqvist; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattningsvis ser man att designen fungerar ändamålsenligt för ett skapandeprojekt i relation till Skolverkets kunskapskrav och att begreppet konstnärlig process genomförs på ett gestaltande sätt. Själva begreppet konstnärlig process tydliggörs eller medvetandegörs inte verbalt i så stor utsträckning annat än i projektets början, men lärprocessens utformning som ett projekt kan kroppsligt vara en konkretisering av en konstnärlig process. LÄS MER

  3. 3. Barns inflytande vid lunchen : pedagogers syn utifrån ett barnperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Angelica Hassinen; Suzanne Hanna; [2020]
    Nyckelord :inflytande; barnsyn; barnperspektiv; lunch;

    Sammanfattning : Alla barn i förskolan har rätt till inflytande, men forskning visar att den rättigheten är en komplicerad fråga och att pedagogernas förhållningssätt och syn varierar. Vi undersöker med denna studie hur pedagoger på förskolan resonerar kring barns möjligheter till inflytande under lunchen. LÄS MER

  4. 4. Betydelsen av Matematiska redskap för elever i matematiksvårigheter

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Viktoria Andersson; Christina Helsén; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Uppsats/Examensarbete: 15hpKurs: SLP 610 Nivå: Avancerad nivåTermin/år: VT/2017 Handledare: Michael Hansen Examinator: Anna-Carin JonssonKod: VT17-2910-148-SLP610Nyckelord: Matematiksvårigheter, artefakter, matematiska redskap och hjälpmedelAbstractSyfte och frågeställningarMiniräknaren och andra matematiska redskap har tidvis haft en omdiskuterad roll i matematikundervisningen. Vi är därför intresserade av att studera vad tillgången av matematiska redskap kan betyda för elever som är i behov av särskilt didaktiskt stöd i matematikundervisningen. LÄS MER

  5. 5. Vad bidrar till en varm och nära elevrelation?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Kent Borgström; [2017]
    Nyckelord :Autenticitet; Elevens syn; Förtroende; Inlärningsfrämjande undervisning; Kreativ kompetens; Lärande; Relationell pedagogik; Relationspedagogik; Respekt; Äkta dialog;

    Sammanfattning : Detta arbete belyser elevernas syn på lärare och på sin lärsituation. Syftet med arbetet är att belysa elevers syn på pedagoger och vilka egenskaper hos lärare som leder till god och inlärningsfrämjande relation. Den uppfattning eleverna ger vägs sedan in i tidigare forskning inom området relationell pedagogik. LÄS MER