Sökning: "vad är en myt"
Visar resultat 21 - 25 av 44 uppsatser innehållade orden vad är en myt.
21. Är det en myt att långa och smala förstföderskor föder komplikationsfritt och på kortare tid?
Magister-uppsats,Sammanfattning : Myten om att långa smala kvinnor föder snabbare och med färre komplikationer är en föreställning som är utbredd bland barnmorskor. Forskning avseende hur kvinnans längd skulle kunna påverka förlossningens duration och förlopp är begränsad. LÄS MER
22. Sagan som konserverar sociala konstruktioner
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : I denna uppsats undersöker jag vad texterna på kungahuset.se förmedlar i fråga om sociala konstruktioner som heteronormativitet och ”vi och dem”-perspektiv. Jag studerar också hur texter och bilder dramatiseras och myter skapas eller återberättas. LÄS MER
23. Janus ala Cuba : Filmiska gestaltningar av den kubanska revolutionen
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Denna uppsats undersöker hur samma historiska händelse kan ha olika betydelser i film. Idag är människor mer benägna att se en film om en historisk händelse än att läsa en historiebok, och detta innebär att vi måste lära oss att förstå de konventioner som används för att placera historia på film. LÄS MER
24. 13 Ghosts : En filmanalys av 13 Ghosts (1960) och Thir13en Ghosts (2001)
Kandidat-uppsats, Institutionen för mediestudierSammanfattning : Syftet och frågeställningarna med uppsatsen är att fastsälla vilka de betydelsebärande skillnaderna är i filmerna 13 Ghosts (1960) och Thir13en Ghosts (2001) gällande hur kvinnor framställs i aspekterna våld, scener med övernaturligt innehåll samt sexualitet. Syftet är även att ta reda på hur övernaturlighet och våldsscener skiljer sig från varandra mellan filmerna utan att väga in ett genusperspektiv, samt vad det finns för stora skillnader i hur kvinnor framställs i förhållande till männen med betoning på remaken. LÄS MER
25. Marknadens Didaktik : Hur den didaktiska strategin livslångt lärande legitimeras gentemot det formella utbildningsområdet i den globala kontexten
Magister-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Sektionen för managementSammanfattning : Den här magisteruppsatsen söker att besvara forskningsfrågan kring hur den didaktiska strategin livslångt lärande legitimerats som didaktisk strategi i den globala kontexten. Detta sker genom en hermeneutisk läsning och analys av centrala texter inom forskningsområdet och genom att tolka resultatet genom Berger och Luckmanns’ socialkonstruktionistiska teori för legitimering. LÄS MER