Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Känslor i litteratur : Känslotolkning inom läsförståelse och litteraturanalys
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Den här undersökningen fokuserar på känslotolkning inom läsförståelse på gymnasiet. Arbetet utgår från en bedömningsmodell som Maria Nikolajeva presenterar i sin bok Reading For Learning (2014), som ämnar rangordna läsförståelse utifrån känslotolkning. LÄS MER
2. Det är dags att börja lyssna nu... : En experimentell studie om ljudbokens effekt på läsförståelse och läsmotivation hos svenska gymnasieelever
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : Syftet med denna studie är att genom en experimentell design undersöka ljudbokens effekt på läsförståelse och läsmotivation hos svenska gymnasieelever. De senaste PISA-resultaten har visat att elever brister i läsförståelse. För att ändra denna trend och höja elevers läsförståelse behöver nya metoder prövas och utvärderas. LÄS MER
3. VISUELLA NOVELLER SOM TEXTSPEL : Vad finns det att få eller förlora i relation till engagemang och immersion om man konverterar en visuell novell till ett textspel?
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologiSammanfattning : Denna studie är menad att undersöka relationen mellan text och grafik i spel och visuella noveller, samt vilka fördelar och nackdelar som finns med att inkludera eller exkludera grafik från visuella noveller. För att undersöka detta skapades två artefakter i form av visuella noveller, en med enbart text och en med text och bild. LÄS MER
4. Att flyta på ytan eller dyka till djupet : En studie om läsarter, lässtrategier och instuderingsfrågors inflytande påelevers läsförståelse
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ÄmnesdidaktikSammanfattning : Bakgrund: Att som elev läsa och tillgodogöra sig en läst text beskrivs som antingen ytlig läsningeller djup läsning. Ytlig läsning beskrivs innebära ytlig förståelse och att läsningen där stannarvid textens sakinnehåll och vid detaljer. LÄS MER
5. Vem bär kostym? : en studie i litteraturdidaktik och normkritisk pedagogik
Master-uppsats, Lunds universitet/Utbildningsvetenskap; Lunds universitet/SvenskaSammanfattning : Denna uppsats har som syfte att undersöka hur lärare kan utforma en normkritisk litteraturundervisning i ämnet svenska på gymnasiet. Undersökningen utgår från Ninni Holmqvists novell ”Kostym” för att analysera lärares arbete med värdegrunds- och queerfrågor i litteraturundervisningen. LÄS MER