Sökning: "vad är en omsorgstagare"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden vad är en omsorgstagare.

  1. 1. "Alla behöver ju närhet" : En kvalitativ studie om barnskötares och förskollärares förhållningssätt till fysisk närhet mellan pedagog och barn på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Maria Näslund; Agnes Fahlander; [2021]
    Nyckelord :fysisk närhet; omsorgsetik; förskola; pedagogik; intervju;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka barnskötares och förskollärares beskrivna förhållningssätt till fysisk närhet mellan pedagog och barn på förskolan. Studien utgår från forskningsfrågorna: Var går gränsen mellan professionell och privat fysisk närhet?, Hur beskriver barnskötare och förskollärare att de förhåller sig till barns behov av fysisk närhet? och Skiljer sig barnskötares och förskollärares beskrivna förhållningssätt åt och vad kan man dra för slutsatser utifrån det?. LÄS MER

  2. 2. Samma fast olikaWhat do you want to do ?New mailCopy : En explorativ studie om hur undersköterskorna inom hemtjänsten hanterar äldreomsorgens värdegrund och de organisatoriska förutsättningarnaWhat do you want to do ?New mailCopy

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Viktor Bergerus; Patrik Bengtsson; [2021]
    Nyckelord :norm discrepancy; home care; nursing aide; care recipient; organisation; normdiskrepans; hemtjänst; undersköterska; omsorgstagare; organisation;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: Samma fast olika – En explorativ studie om hur undersköterskorna inom hemtjänstenhanterar äldreomsorgens värdegrund och de organisatoriska förutsättningarna Författare: Patrik Bengtsson och Viktor Bergerus Uppsatsen syftade till att med en explorativ ansats, undersöka hur undersköterskor ihemtjänsten hanterar målen om självbestämmande, delaktighet och individanpassning samtvilka faktorer som möjliggör respektive begränsar implementeringen av målen. För att studienssyfte skulle uppnås, användes en kvalitativ metod. LÄS MER

  3. 3. "Man blir så glad när det knackar på dörren..."

    Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Linda Stenberg; [2018]
    Nyckelord :elderly; social; nursing homes; social relations; socialt networks; health; elderly care;

    Sammanfattning : ”MAN BLIR SÅ GLAD NÄR DET KNACKAR PÅ DÖRREN…”- EN KVALITATIV STUDIE OM UPPLEVELSER AV SOCIAL SAMVARO INOM SÄRSKILT BOENDE FÖR ÄLDRELINDA STENBERGStenberg, L. ”Man blir så glad när det knackar på dörren…”. En kvalitativ studie angående äldres upplevelser av social samvaro inom särskilt boende. LÄS MER

  4. 4. ”Jag kan spela upp mitt liv som en film, från början när jag var liten ända fram till nu.” - En kvalitativ studie baserad på äldre omsorgstagares livsberättelser

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Hilda Esping; [2015-06-26]
    Nyckelord :Livslopp; livsfas; livsberättelse; äldre; vändpunkter;

    Sammanfattning : Äldreomsorgens handläggning och dokumentation har kritiserats för bristande individuell bedömning inför beslut om särskilt boende. Syftet med denna uppsats är att studera hur de äldres livsberättelser kan användas för att nå en fördjupad förståelse för den äldres situation och behov. LÄS MER

  5. 5. Övervakare eller lekkamrat? : En studie av interaktionen mellan pedagoger och barn i förskolans inomhus- respektive utomhusmiljö

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Linnea Elg; Camilla Svensson; [2015]
    Nyckelord :Förskola; interaktion; inomhusmiljö; utomhusmiljö; sociokulturellt perspektiv; affordance;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka och analysera hur inomhus- samt utomhusmiljön påverkar interaktionen mellan förskollärare och barn vid den fria leken. De forskningsfrågor som skapades utifrån syftet var: Vilka former av interaktioner uppstår i inomhus- respektive utomhusmiljön? Vem tar initiativ till interaktionerna i inomhus- respektive utomhusmiljön och vad är anledningen med initiativet? För att besvara studiens syfte och frågeställningar har strukturerade observationer använts som metod. LÄS MER