Sökning: "vad är en pedagogisk frågeställning"

Visar resultat 6 - 10 av 25 uppsatser innehållade orden vad är en pedagogisk frågeställning.

  1. 6. Lärares beskrivning av matematikundervisning genom problemlösning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Gunilla Johansson; [2019-07-02]
    Nyckelord :matematiklärare; matematikundervisning; problemlösning; ;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbetet är att studera hur matematiklärare i åk 4–6 ser på matematikundervisning genom problemlösning. Syftet kan besvaras genom följande frågor: Hur definierar matematiklärare i åk 4–6 ett matematiskt problem? Hur beskriver matematiklärare sin matematikundervisning genom problemlösning? Vad har matematiklärare för mål när de undervisar genom problemlösning? För att besvara studiens syfte och frågeställning intervjuade jag sex lärare i årskurs 4–6 och använde jag mig av kvalitativa semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 7. Tal i bråkform: Del av en helhet.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Eileen Tadi; [2019-03-11]
    Nyckelord :Matematik; kunskap; tal i bråkform; del av en helhet; elever; kunskapsinhämtning; mellanstadiet; årskurs 6; förmågor; geometriska figurer; uppdelning;

    Sammanfattning : Matematikämnet består av många olika områden där ett av dessa områden är tal i bråkform. Forskare är överens om att procedurer och begrepp relativt tal i bråkform är ett av de mest utmanande områden inom matematikämnet för elever. LÄS MER

  3. 8. Framtidens Einstein ur ett lärarperspektiv – lärarsyn på identifiering och anpassning av undervisningen till matematiskt särbegåvade elever samt lärares behov av stöd för att undervisa dem.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Maria Gottfridsson; [2018-02-13]
    Nyckelord :teaching; gifted students; gifted child; mathematics; teachers view;

    Sammanfattning : Särbegåvade elever har alltid funnits i våra skolor men det är först på senare år som de har uppmärksammats och inte förrän år 2015 kom information om de särbegåvade eleverna och deras behov på Skolverkets hemsida. Då det i genomsnitt finns minst en särbegåvad elev i varje klass är det viktigt att lärarna lyckas identifiera dem. LÄS MER

  4. 9. ”Vad är det vi missar?” – En kvalitativ studie om elevers föreställningar om fysikämnet och dess innehåll utifrån ett feministiskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Josefine Börgesson; [2018-02-07]
    Nyckelord :fysik; intresse; engagemang; undervisning; fysikundervisning; samt genus;

    Sammanfattning : Det problem som behandlats i studien är i huruvida det finns en korrelation mellan elevers engagemang för fysikämnet och på vilket sätt eleverna föreställer sig fysikämnet och dess innehåll. Studien syftar till att, med utgångspunkt i en historisk kontext, undersöka vilka föreställningar elever har om fysikämnet, och på vilket sätt dessa kommer till uttryck i samtal. LÄS MER

  5. 10. Länken

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Evelina Hüll; [2018]
    Nyckelord :School; The Link; Skolan; Skolan Länken; Länken;

    Sammanfattning : Detta är en skola som är uppdelad i olika huskroppar som kan bidra till närmare kontakt och relation till elever och lärare men framförallt till den årskurs som man går i och de allra närmsta årskurserna. Detta skapar också en närmre relation mellan elev och hus som kan ge en trygghet, ett hem att fly till. LÄS MER