Sökning: "vad är en saga och vad har den för betydelse"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden vad är en saga och vad har den för betydelse.

  1. 1. Lärresurser i genrepedagogisk undervisning – Undervisningsmaterialets roll i utvecklandet av elevers kompetens i sakprosaskrivande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Svenska

    Författare :Saga Lindhé; [2023]
    Nyckelord :literacy; lärresurs; sakprosa; genrepedagogik; skrivinriktningar; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Teaching and Learning Resources in Genre Pedagogy – The Role of Teaching and Learning Materials in the Development of Students’ Non-Fiction Writing Skills The impact of genre pedagogy in a digitalised school means that the resources for teaching writing are largely made up of different types of model texts. Läromedelsutredningen (SOU 2021:70) carried out on behalf of the government highlights a tension between the physical textbook and alternative teaching and learning materials (TLM). LÄS MER

  2. 2. Vi vet inte vad vi tycker om en bok förrän vi pratat om den : En studie om boksamtalets betydelse för läsförståelsen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Waleed Abdella; Amanda Carlsson; [2018]
    Nyckelord :Läsförståelse; textsamtal; svenskundervisning och litteraturundervisning;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om textsamtalets påverkan på elevers läsförståelse. Studien utgår från en undersökning som genomfördes i två skolklasser. Det är två högstadieskolor inom Hallands län och klasserna har delats in i grupp A och B. Grupperna har fått besvara sex frågor till H. LÄS MER

  3. 3. En magisk dörr till sagans värld : "Mellan saga, böcker och lek kanske inte steget är så stort egentligen"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Helen Gustavsson; Frida Creutzberg; [2012]
    Nyckelord :Förskola; Saga; Sagor; Barns språk; Sociokulturellt; Vygotskij; Litteracitet;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att studera förskollärarnas beskrivningar av hur deras arbete med sagor påverkar barnens aktiviteter i förskolan och på fritiden. Frågeställningarna är; hur beskriver förskollärarna att sagan påverkar barns lek? Hur beskriver förskollärarna att sagan påverkar barns språk? Vilka olika arbetssätt väljer förskollärarna utifrån sagor? Hur beskriver förskollärarna samarbetet med föräldrarna kring sagor? I studien har den teoretiska utgångspunkten varit sociokulturellt perspektiv med Vygotskij som förespråkare och vad begreppet litteracitet innebär för barns språk. LÄS MER

  4. 4. Sagostundens nya kläder - En kvalitativ studie om den dramatiserade sagan

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Elin Fredriksson; Maria Gustafsson; [2009]
    Nyckelord :Dramatisering; saga; barns lärande; reflektion;

    Sammanfattning : SyfteVårt syfte med denna studie är att undersöka huruvida barn i femårsåldern uppfattar och förstår innehålletoch budskapet i en saga. Vi vill även se om deras förståelse för innehåll och budskap uppfattas bättre omman dramatiserar sagan än om man läser sagan. LÄS MER

  5. 5. Sagans betydelse i förskolan : Vad förmedlas till barnen genom sagan när den berättas/läses från bok? Vilka skillnader kan vi utläsa?

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik

    Författare :Mari Ottosson; Camilla Gunnarsson; Pernilla Salomonsson; [2007]
    Nyckelord :saga;

    Sammanfattning : Syftet med vårt arbete är att synliggöra barn och pedagogers föreställningar kring vilken betydelse sagan, sagoläsning och sagoberättandet har? Hur kan vi på bästa sätt använda sagan i verksamheten? Vi har använt oss av en kvalitativ undersökningsmetod, där vi undersökte två olika typer av sagosituationer. Det var en berättarsituation utan bok samt en sagoläsningssituation från bok. LÄS MER