Sökning: "vad är ett ämne"
Visar resultat 1 - 5 av 2069 uppsatser innehållade orden vad är ett ämne.
1. Valutastrategins Roll: En Djupdykning i Import- och Exportintensiva, Små och Medelstora Svenska Verkstadsföretag
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Valutaexponering är något som påverkar nästan alla företag på ett eller annat sätt. Det är därför mycket viktigt att både arbeta med valutahantering och känna till vad detta kan innebära för företag. LÄS MER
2. Koldioxidredovisning inom Byggsektorn: En analys av hur företag inom byggsektorn redovisar koldioxidutsläpp med fokus på impression management och jämförbarhet
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Bakgrund & Problematisering: Klimatpåverkan är idag ett aktuellt ämne i samhället och därmed ökar efterfrågan på att företag skall rapportera sina koldioxidutsläpp. Tyvärr finns det brister i de aktuella ramverken för redovisningen vilket har resulterat i ökad möjlighet till användning av olika impression management-strategier för att förbättra hållbarhetsredovisningens utseende i förhållande till det faktiska resultatet. LÄS MER
3. Écrire sans exclure. Analyse de l’utilisation de l’écriture inclusive dans la presse française
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturerSammanfattning : Denna uppsats har som syfte att studera frekvensen av könsinkluderande språk i tre av de mest lästa dagstidningarna i Frankrike: Le Monde, Le Figaro och Libération. För att genomföra en korpusanalys av tidningstexter bestående av totalt 12 285 ord valdes tre av de mest frekventa kategorierna av könsinkluderande språk ut. LÄS MER
4. Upplevelsebaserat lärande och EU : En litteraturstudie om simuleringar och ett komplext politiskt system
M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingSammanfattning : Inom samhällskunskapen i svensk skola ställer sig EU-undervisningen till synes vid sidolinjen. De studier som har gjorts på området visar på att det är ett ämne som få elever eller lärare är särskilt entusiastiska kring. Vidare tyder forskningen på att den undervisning som bedrivs om ämnet sällan är särskilt djupgående. LÄS MER
5. Generation Z - Lojalitetens fiende?
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Examensarbetets titel: “Generation Z - Lojalitetens fiende?”. En kvalitativ studie om Generation Zs relation till varumärkeslojalitet. Seminariedatum: 2024-01-11 Ämne/Kurs: FEKH29, Företagsekonomi: Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå. LÄS MER