Sökning: "vad är ett filosofiskt förhållningssätt"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden vad är ett filosofiskt förhållningssätt.
1. Valet är ditt, eller? - En studie av den straffrättsliga konstruktionen av skuld i relation till den fria viljan
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : Straffrätten är en disciplin som i hög grad återspeglar det sociala och moraliska läget i ett samhälle. Här hanteras ideologiska frågor om hur staten bör utöva sin makt för att effektivt bekämpa brottslighet, vad som är rätt och orätt och vem som egentligen bör straffas. LÄS MER
2. Leda och bli ledd : En essä om moralens tvetydighet och det goda ledarskapet i idéburna organisationer
Master-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskapSammanfattning : Abstract In this study I explore everyday leadership in a philosophical and existential perspective, based on a field study with three deep interviews with leaders for non-profit organisations that offers alternative social, school and care activities as a complement to the welfare that society provides. A fourth voice that is contributing to the study material and running throughout the text in reflections, discussions and analyses is mine, and thus my professional experiences are also part of the research material. LÄS MER
3. Den ekande värdegrunden
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Läroplanen för gymnasieskolan 2011 uttrycker sex explicita demokratiska värden vilka skolan förväntas förmedla och fostra efter. Dessa värden är människans egenvärde, alla människors lika värde, människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, jämställdhet mellan kvinnor och män, och solidaritet mellan människor. LÄS MER
4. BARNS TANKAR OM LYCKA : En kvalitativ undersökning av barns subjektiva uppfattning om lycka
Magister-uppsats, Stockholms universitet/Centrum för barnkulturforskningSammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka vad lycka är och betyder för barn, enligt hypotesen att lyckan tenderar vara en central del i livet, där barns föreställningar kan tänkas ligga närmre psykologernas uppfattningar om lycka än filosofernas, då dessa de senares uppfattningar är mer komplicerade och mångdimensionella. Ansatsen är att jämföra barns uttalanden med forskningsrön kring lycka. LÄS MER