Sökning: "vad är ett handelsföretag"

Visar resultat 1 - 5 av 45 uppsatser innehållade orden vad är ett handelsföretag.

  1. 1. Är en generös returpolicy e-handlarnas undergång? - En analys av affärsmodeller kopplat till den strategiska hantering av returer inom modebranschen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ellinor Axelsson; Marcus Lorentzon; [2023-08-25]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : En hög andel returer inom e-handel innebär en stor kostnad för företagen. Studien är en deduktiv kvalitativ studie av aktörer inom modehandel på internet. Den syftar till att undersöka aktörer med olika affärsmodeller och hur de hanterar returer, samt vad det innebär för konsekvenser. LÄS MER

  2. 2. Kommunicerad returpolicy och dess inverkan på konsumentens köpbeslut

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Hugo Hansson; Morgan Nilsson; [2022]
    Nyckelord :Returhantering; returpolicy; returpolicyers inverkan; köpbeslut vid e-handel; behållabeslut; beställningsbeslut;

    Sammanfattning : E-handelskonsumtionen ökade mer än väntat under pandemiåret 2020 till följd av att fler kundgrupper upptäckte e-handeln och nya kundmönster började rota sig. Hållbarhetsaspekten vid e-handel har fått en ökad uppmärksamhet och blivit en stor fråga för många e-handelsföretag som har problem med onödiga och kostsamma returer. LÄS MER

  3. 3. Att minska e-handelns returgrad : Hur medietekniska lösningar kan minska andelen returer

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för datavetenskap och medieteknik (DVMT)

    Författare :Tove Rosberg; [2022]
    Nyckelord :E-commerce; fashion industry; return; product information; customer review; size guide; virtual fitting room; E-handel; modebranschen; returer; produktinformation; recensioner; storleksguider; virtuella provrum.;

    Sammanfattning : Eftersom e-handeln ökar och returgraden likaså har returer blivit ett av e-handelns största miljöproblem, särskilt inom modebranschen. Detta arbete syftar därför till att undersöka vad som påverkar den höga returgraden samt hur olika medietekniska lösningar såsom produkt-information, kundrecensioner, storleksguider och virtuella provrum kan minska returgraden. LÄS MER

  4. 4. Vägen till e-lojalitet : En studie om hur e-handelsföretag arbetar med individanpassad marknadsföring

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Klara Wallman; Elina Wallén; [2022]
    Nyckelord :E-handel; e-lojalitet; företagsperspektiv; individanpassad marknadsföring; konsumenters inställning;

    Sammanfattning : Möjligheten att samla in stora mängder data för att sedan individanpassa sin marknadsföring kan ha stora fördelar för e-handelsföretag. Det finns även olika faktorer som kan påverka om konsumenter antingen får en positiv eller negativ inställning till marknadsföringen. LÄS MER

  5. 5. Klimatkompenserat leveransalternativ : En kvantitativ studie om miljöengagemang och dess betydelse vid konsumenters val av och betalningsvilja för ett klimatkompenserat leveransalternativ

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Elin Carlsson; Emma Tegstam; [2022]
    Nyckelord :E-commerce; environmental commitment; climate-compensated delivery options; willingness to pay; low-cost high-cost model; self-control capacity; eco-debt; moral licensing; attitude and behavior gap.; E-handel; miljöengagemang; klimatkompenserade leveransalternativ; betalningsvilja; lågkostnads- högkostnadsmodell; självkontrollkapacitet; ekoskuld; moral licensing; attityd- och beteendegap.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Som en del av den digitala utvecklingen har e-handeln vuxit med stormsteg de senaste åren. Parallellt med denna utveckling finns det ett växande fokus på miljömässig hållbarhet, vilket gör att e-handeln, ur miljösynpunkt, framstår som negativ. LÄS MER