Sökning: "vad är ett pedagogiskt perspektiv"

Visar resultat 16 - 20 av 282 uppsatser innehållade orden vad är ett pedagogiskt perspektiv.

  1. 16. Förståelse för testresultat, i med- och motgång : Aggregerade screeningresultat som grund för nulägesanalys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Jessica Rosén; [2022]
    Nyckelord :läsförståelse; screening; mervärdesanalys; aggregering; resultatutveckling; kombinerad metod; specialpedagogisk kompetens; skoleffektivitet;

    Sammanfattning : Examensarbetet avser att förstå för vad som karaktäriserar skolor som uppvisar en framgångsrik- respektive icke-framgångsrik resultatutveckling vad gäller screeningsresultat i läsförståelse. I två delstudier utforskas hur testresultat kan analyseras för att identifiera olika skolors inverkan på elevers läsutveckling och vad den kan bero på. LÄS MER

  2. 17. Pedagogiskt ledarskap i förskolan. : En kvalitativ studie om tolkning och tillämpning av förskolans läroplan, ledarskap, ansvarsroller och processkvalitet.

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Vesna Trajkovska; [2022]
    Nyckelord :pedagogical leadership; leadership; management; quality in preschool; preschool; responsibility roles preschool; process quality in preschool; preschool curriculum; pedagogiskt ledarskap; ledarskap; ledning; kvalitet i förskolan; förskolan; ansvarsroller förskolan; processkvalitet i förskolan; förskolans läroplan;

    Sammanfattning : Förskolepersonalens lednings- och ansvarsroller har förtydligats i samband med nya statliga riktlinjer och en ny läroplan, reviderad (2018) då förskolepersonal med olika befattningar visat svårigheter att uppfylla förskolans läroplan, mål och uppdrag. Tolkningen av det nya uppdraget varierar från förskola till förskola. LÄS MER

  3. 18. Planerade aktiviteter i förändring : Studie om förskolans aktiviteter med pedagogiskt syfte

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jacob Hakelius; [2022]
    Nyckelord :Förskola; pedagogik; beslutsprocess;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att belysa hur och vad förskollärare tänker på för faktorer när de utformar planerade aktiviteter, sedan vad förskollärarna tänker runt de aktiviteter de utövar. Studien granskar förskollärarnas sätt att tänka i koppling till när de får utmaningen att utforma en optimal aktivitet för barnen i fråga och som tillfredsställer styrdokumentens krav. LÄS MER

  4. 19. En AKKtiv förskola : En studie om förskoleverksammas arbete kring, och syn på AKK som tydliggörande pedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Stina Andersson; Lisa Berg; [2022]
    Nyckelord :akk; alternativ och kompletterande kommunikation; tydliggörande pedagogik; sociokulturellt perspektiv; barns utveckling och lärande;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka pedagogiskt verksammas beskrivningar av deras arbete med, samt tankar om, AKK som tydliggörande pedagogik. Studien belyser olika insatser med AKK och den positiva påverkan AKK har för kunskaps- och språkutvecklingen. LÄS MER

  5. 20. Vad är grejen med maten? : En etnografisk studie om förskolan med måltiden i fokus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Annie Axell; Mathilda Grennborg; [2022]
    Nyckelord :Förskolan; pedagogik;

    Sammanfattning : Måltiden har alltid funnits och sett olika ut och i förskolan är måltiden en återkommande aktivitet. Många barn äter flera mål om dagen på förskolan, måltiden kan vara en plats för omsorg, lärande och social interaktion. LÄS MER