Sökning: "vad är ett teoretiskt perspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 288 uppsatser innehållade orden vad är ett teoretiskt perspektiv.

  1. 1. Det matematiska samtalets betydelse för att stärka elevers matematiska förmåga : En kunskapsöversikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT; Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Maria Berntsson; Therese Brag; [2020]
    Nyckelord :kommunikativ matematikundervisning; taluppfattning; matematiskt samtal; representationer; resonemangsförmåga;

    Sammanfattning : Ett teoretiskt perspektiv som haft stor betydelse för svensk skola och dess pedagogiska inriktning är Vygotskys sociokulturella teori, vilken betonar betydelsen av social interaktion i undervisningen (Säljö 2017). Trots detta har traditionellt sett matematikundervisningen i svenska klassrum utgått från läroböcker och enskilt arbete (Drath 2011). LÄS MER

  2. 2. Undervisning i källkritisk informationssökning : Lärares förhållningssätt till källkritisk undervisning i digitala medier för årskurs 1 – 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Anders Smeds; [2020]
    Nyckelord :Källkritik; digitala lärmiljöer; informationstolkning; informationssökning; mediekunnighet; lärare f-3; intervju; sociokulturell teori; undervisning; innehållsanalys;

    Sammanfattning : Den här studien har som syfte att undersöka hur lärare i årskurs ett till tre beskriver att de förhåller sig till undervisningen i källkritisk informationssökning i digitala miljöer. Lärarnas inställning till undervisning i källkritisk informationssökning har undersökts genom semistrukturerade intervjuer som sedan analyserats ur ett sociokulturellt teoretiskt perspektiv. LÄS MER

  3. 3. Diskursiva skrivuppgifters tillskrivna funktion : En analys av skrivuppgifter i läromedel för gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Fanny Valter Edström; [2020]
    Nyckelord :Diskursivt skrivande; läromedel; skrivuppgifter; skrivdidaktiska diskurser;

    Sammanfattning : Det finns olika sätt att se på skrivande och vad som bör betonas och fokuseras i skrivundervisning för att utveckla elevers skrivande. Ivanič (2004) har skapat ett teoretiskt ramverk med sex skrivdidaktiska diskurser som aktualiserar olika perspektiv på skrivundervisning. LÄS MER

  4. 4. Var hamnar jobben? : En kvantitativ studie över arbetsplatslokaliseringar i Stockholms län utifrån teorin om spatial mismatch

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Gustav Olsson; [2020]
    Nyckelord :Spatial mismatch; rumslig felmatchning; GIS; tillgänglighet; segregation;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka arbetsmarknadsfenomen som tyder på förekomst av spatial mismatch i Stockholm. Då det finns en avsaknad av forskning rörande rumslig felmatchning har det varit ett lämpligt och relevant undersökningsområde. LÄS MER

  5. 5. Årskurs 2-elevers uppfattningar om utomhusundervisning i NO-undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Hanna Åkesson; Patricia Björklund; [2020]
    Nyckelord :elever i årskurs 2; fenomenologi; gruppintervjuer; pragmatism; utomhuspedagogik; utomhusundervisning.;

    Sammanfattning : Vid vårt förra självständiga arbete (SAG), skrev vi om utomhuspedagogik i NO för F-3 elever. Vår uppfattning var att det behövs fler studier ur ett elevperspektiv och därför föll det sig naturligt att det var detta vi skulle ta oss an i examensarbetet. LÄS MER