Sökning: "vad är forskningsöversikt"

Visar resultat 11 - 15 av 129 uppsatser innehållade orden vad är forskningsöversikt.

  1. 11. Att navigera i oändliga informationsflöden : En kvalitativ studie om lärares syn på, och undervisning i informationsnavigering i tidiga skolåren

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Julian Lehr; Paulina Thorsell; [2023]
    Nyckelord :Informationsflöden; källkritik; informationsnavigering; kritiskt tänkande;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur lärare i tidiga skolåren arbetar för att utveckla elevers förmågor att navigera i informationsflöden. Studien utgår från en forskningsöversikt av Skolforskningsinstitutet om källkritik och kritiskt tänkande. LÄS MER

  2. 12. Förskollärarens arbetssätt i skog och natur : En forskningsöversikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jessica Gustavsson; [2023]
    Nyckelord :Forest preschool; preschool children; preschool teachers; working methods; communication; expression; forest; natural materials; Skogsförskola; förskolebarn; förskollärare; arbetssätt; kommunikation; uttryck; skog; naturmaterial;

    Sammanfattning : I forskningsöversikten redogörs för ett resultat från vad nutida forskning belyser om förskollärarens arbetssätt i skog och natur. Enligt Läroplan för förskolan, Lpfö 18 (Skolverket 2018) ska alla barn i verksamheten få chansen att vistas i olika naturmiljöer som en del i arbetet för barns hälsa och välbefinnande. LÄS MER

  3. 13. Att slöjda för samhällelig förändring?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och design

    Författare :Simone Wingfors; Bojan Widegren; [2023]
    Nyckelord :Slöjd; hållbar utveckling; holistisk hållbarhet; postpolitik; antropocen;

    Sammanfattning : “Att slöjda för samhällelig förändring?” syftar till att utforska slöjdämnets potential att undervisa för hållbar utveckling. Resultatet bygger på en litteraturstudie av forskningsfältet för hållbar utveckling i slöjdämnet. LÄS MER

  4. 14. Det osynliga våldets problem - En transdisciplinär analys av straffrättens hantering av psykiskt partnervåld

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Johan Larsson; [2023]
    Nyckelord :straffrätt; psykiskt våld; partnervåld; intimt partnervåld; transdisciplinär; postmodern; rättssociologi; definition av psykiskt partnervåld; modell av psykiskt partnervåld; rättssociologisk analysmetod; empirisk; utsatthet; PEV; IPV; våld i nära relationer; grov fridskränkning; grov kvinnofridskränkning; överträdelse av kontaktförbud; rättslära; coercive control; intimate terrorism.; Law and Political Science;

    Sammanfattning : This thesis seeks an answer to the question: does current criminal law adequately answer the perceived problem of psychological partner violence? Based on available statistics psychological violence is the most common form of partner violence, despite this its’ role in public debate, legislation and applied law has been peripheral until recently. The main question stems from the hypothesis that Swedish criminal law faces difficulties regarding psychological partner violence. LÄS MER

  5. 15. Interkulturellt förhållningssätt i religionsundervisningen 

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Louise Nilsson; Elina Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Interkulturalitet; interkulturellt förhållningssätt; interkulturell undervisning; multikulturalitet; religionsundervisning;

    Sammanfattning : Vi vill se om religionsundervisningen kan bli mer inkluderande för alla elever som, till följd av den religiösa mångfald som finns i Sverige idag, har olika religiösa tillhörigheter och erfarenheter. Syftet blir således att undersöka om det interkulturella förhållningssättet kan bidra till denna inkludering och göra religionsundervisningen mer gynnsam för eleverna. LÄS MER