Sökning: "vad är fritidspedagog"

Visar resultat 1 - 5 av 86 uppsatser innehållade orden vad är fritidspedagog.

  1. 1. “Men vad är egentligen samverkan?” : En studie kring klasslärare, fritidslärare och outbildad fritidspersonals förståelse och beskrivning av samverkan i deras verksamhet.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Matilda Gustafsson; Samuel Hennings; [2023]
    Nyckelord :Samverkan; samverkanskultur; definition; förutsättningar; professionsutövare; makt; narrativ; fritidslärare grundlärare i fritidshem fritidspedagog; klasslärare grundlärare åk F-3; outbildad fritidspersonal;

    Sammanfattning : Syftet med det här arbetet var att se hur yrkesverksamma inom skola och fritidshem beskriver samverkan och hur det tar form i deras verksamhet. Vi ville se om definitionen av begreppet samverkan och beskrivningen av den skilde sig mellan klasslärare, fritidslärare och outbildad personal inom fritidshemmet. LÄS MER

  2. 2. Mycket snack, lite verkstad? : En kvalitativ intervjustudie om fritidshemmets förutsättningar för språkutvecklande arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emma Algotsson; Emelie Gustafsson; Lisa Ottosson; [2023]
    Nyckelord :Språkutveckling; fritidshem; fritidslärare; fritidspedagog; sociokulturell teori; proximal utvecklingszon; scaffolding; mediering;

    Sammanfattning : Språket beskrivs som en central förmåga för lärandet som sker i skolan och i fritidshemmet. Undervisningen i fritidshemmet utgår från styrdokument så som läroplanen och Skollagen, där det framgår att elever ska ges möjlighet att utveckla sin språkliga förmåga. LÄS MER

  3. 3. Hur kan skolmobbning förebyggas? : En studie om en skolas antimobbningsarbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Christoffer Norrgrann; [2022]
    Nyckelord :Skolmobbning; mobbning; mobbande elever; handlingsplan; förebyggande;

    Sammanfattning : Utifrån styrdokumenten gällande arbete mot skolmobbning finns det angivet att varje skola skall ha enhandlingsplan. Men det finns i nuläget inga tydliga anvisningar eller krav på hur en skola skall förhållasig till hur de ska motarbeta fenomenet kränkning och mobbning. LÄS MER

  4. 4. Stress hos pedagoger på förskolan : En kvantitativ tvärsnittsstudie

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysisk aktivitet och hälsa

    Författare :Sandra Ulfves; Moa Olsson; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte & Frågeställning Studiens syfte är att ta reda på om stress bland pedagogerna på förskolan existerar och i vilken mängd. Studien undersöker även om det är någon skillnad på stressen beroende på om man är utbildad förskollärare eller barnskötare. Syftet med projektet är även att ge underlag för fortsatt forskning. LÄS MER

  5. 5. Hantera och förebygga konflikter på fritidshemmet : En kvalitativ studie om fritidslärares uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Johan Jansson; [2021]
    Nyckelord :Fritidspedagog; grundlärare; konfliktarbete; konflikthantering; lärare; medla; relationer;

    Sammanfattning : Det här är en kvalitativ studie och syftet med studien är att skapa kunskap om, vilka uppfattningar fritidslärare har om hur de kan hantera och förebygga konflikter mellan elever på fritidshemmet. Samt fritidslärarnas uppfattningar om resultatet av sitt arbete med konflikter mellan elever på fritidshemmet. LÄS MER