Sökning: "vad är gruppsammansättning"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden vad är gruppsammansättning.

  1. 1. Samhällskunskapsundervisning och nationalism : En studie om fyra lärares erfarenheter, begrepps­användning och didaktiska överväganden i undervisning om nationalism

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Sebastian Ridderskans; [2023]
    Nyckelord :nationalism; naturalized axioms; civics; citizen education; social science; social studies; second order concepts of Social Science; common-sense notions; nationalism; naturaliserade axiomer; samhällskunskap; samhällskunskapsundervisning; samhällsvetenskapligt ämneskunnande; sunt förnufts-uppfattningar;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur fyra gymnasielärare i samhällskunskap reflekterar över nationalism i deras undervisning. Fenomenet nationalism går att förstå som ett såväl snävt som brett begrepp och i denna studie intervjuas lärarna om hur de upplever att nationalism förekommer i deras undervisning som kunskap, perspektiv, fenomen och didaktisk utmaning. LÄS MER

  2. 2. Samtalsledares erfarenheter av digitala nätverksträffar : med fokus på kommunikation, ur ett delaktighetsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University

    Författare :Elin Bergqvist; [2021]
    Nyckelord :Accessibility; Digital Challenges; Digital Communication; Digital Interview; Digital Networking Meetings; Feedback; Group Composition; Human-Computer Interaction HCI ; ICF; Inductive Thematic Analysis; Interpersonal Interaction; Participation; Social Networks; Success Factors; Delaktighet; Digitala nätverksträffar; Digitala utmaningar; Digital intervju; Digital kommunikation; Feedback; Framgångsfaktorer Gruppsammansättning Human-Computer Interaction HCI ; ICF; Induktiv tematisk analys; Mellanmänsklig interaktion; Sociala nätverk; Tillgänglighet;

    Sammanfattning : Under våren 2021 har det organiserade lärande nätverket för chefer, Nätverk för engagerat ledarskap i Region Jönköpings län, haft digitala träffar genom mötesplattformen Cisco eller Skype i stället för fysiska träffar p.g.a. de rådande samhällsrestriktionerna. LÄS MER

  3. 3. Kooperativt lärande och matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elisabet Delbanco; Josefin Tell; [2020]
    Nyckelord :Kooperativt lärande; Matematik; Implementering; Grupper; Lärarens roll; Elevens roll; Könsskillnader;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att skapa en överblick över aktuell forskning om vad som krävs för att kooperativt lärande ska bidra till framgångsrik matematikundervisning. Det kooperativa lärandet är ett arbetssätt som bygger på att man lär sig tillsammans med andra i grupp. LÄS MER

  4. 4. Grupparbetets påverkan på gruppdynamik inom ämnet idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Henrik Petersson; Kenan Aliefendić; [2020]
    Nyckelord :grupparbete; gruppdynamik; group dynamics; group work; idrott och hälsa; physical education; samarbete; kooperativt lärande; kollaborativt lärande;

    Sammanfattning : Grupparbete är en vanlig arbetsform i ämnet idrott och hälsa. Trots det råder begränsad förståelse bland lärare kring vad gruppdynamik är och hur det kan appliceras i undervisningen. Med denna problematik som bakgrund är syftet med denna kunskapsöversikt att redogöra för hur grupparbete kan påverka gruppdynamiken. LÄS MER

  5. 5. Särskoleintegration - intention och verklighet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Heléne Jakobsson; [2019]
    Nyckelord :särskoleintegrerade elever; intentioner; påverkansfaktorer; handlingar;

    Sammanfattning : Några av de elever vi möter i skolan har sådana svårigheter att det krävs individuella lösningar med olika anpassningar vad gäller elevens personliga behov, gruppsammansättning och pedagogik. En av de lösningar för elever som visar sig ha en intellektuell funktionsnedsättning (IF) är en inskrivning i särskolan. LÄS MER