Sökning: "vad är handelsföretag"

Visar resultat 1 - 5 av 49 uppsatser innehållade orden vad är handelsföretag.

  1. 1. Är en generös returpolicy e-handlarnas undergång? - En analys av affärsmodeller kopplat till den strategiska hantering av returer inom modebranschen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ellinor Axelsson; Marcus Lorentzon; [2023-08-25]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : En hög andel returer inom e-handel innebär en stor kostnad för företagen. Studien är en deduktiv kvalitativ studie av aktörer inom modehandel på internet. Den syftar till att undersöka aktörer med olika affärsmodeller och hur de hanterar returer, samt vad det innebär för konsekvenser. LÄS MER

  2. 2. Svenska e-handlares acceptans av metoder för datainsamling på Internet: En kvalitativ studie om e-handlares uppfattningar av påverkande faktorer vid utfasningen av third-party cookies

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Erik Eidmann; Karin Engdahl; [2023]
    Nyckelord :Unified Theory of Acceptance and Use of Technology; E-handel E-commerce; Allmänna Dataskyddsförordningen GDPR ; Third-Party Cookies; Teknologiacceptans Technology Acceptance; Walled Gardens; Universal ID; Privacy Sandbox; First Party Data; Online Advertising; Technology and Engineering; Business and Economics;

    Sammanfattning : E-handelsindustrin har länge använt sig av third-party cookies för att spåra internetanvändare, men 2024 kommer dessa att ha fasats ut från de största webbläsarna. Det nuvarande kunskapsläget kan varken besvara vad e-handlarna anser vara alternativ till third-party cookies eller vilka faktorer som leder till acceptans av dessa. LÄS MER

  3. 3. Kommunicerad returpolicy och dess inverkan på konsumentens köpbeslut

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Hugo Hansson; Morgan Nilsson; [2022]
    Nyckelord :Returhantering; returpolicy; returpolicyers inverkan; köpbeslut vid e-handel; behållabeslut; beställningsbeslut;

    Sammanfattning : E-handelskonsumtionen ökade mer än väntat under pandemiåret 2020 till följd av att fler kundgrupper upptäckte e-handeln och nya kundmönster började rota sig. Hållbarhetsaspekten vid e-handel har fått en ökad uppmärksamhet och blivit en stor fråga för många e-handelsföretag som har problem med onödiga och kostsamma returer. LÄS MER

  4. 4. Att minska e-handelns returgrad : Hur medietekniska lösningar kan minska andelen returer

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för datavetenskap och medieteknik (DVMT)

    Författare :Tove Rosberg; [2022]
    Nyckelord :E-commerce; fashion industry; return; product information; customer review; size guide; virtual fitting room; E-handel; modebranschen; returer; produktinformation; recensioner; storleksguider; virtuella provrum.;

    Sammanfattning : Eftersom e-handeln ökar och returgraden likaså har returer blivit ett av e-handelns största miljöproblem, särskilt inom modebranschen. Detta arbete syftar därför till att undersöka vad som påverkar den höga returgraden samt hur olika medietekniska lösningar såsom produkt-information, kundrecensioner, storleksguider och virtuella provrum kan minska returgraden. LÄS MER

  5. 5. Vägen till e-lojalitet : En studie om hur e-handelsföretag arbetar med individanpassad marknadsföring

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Klara Wallman; Elina Wallén; [2022]
    Nyckelord :E-handel; e-lojalitet; företagsperspektiv; individanpassad marknadsföring; konsumenters inställning;

    Sammanfattning : Möjligheten att samla in stora mängder data för att sedan individanpassa sin marknadsföring kan ha stora fördelar för e-handelsföretag. Det finns även olika faktorer som kan påverka om konsumenter antingen får en positiv eller negativ inställning till marknadsföringen. LÄS MER