Sökning: "vad är helhetsperspektiv i förskolan"

Visar resultat 11 - 15 av 15 uppsatser innehållade orden vad är helhetsperspektiv i förskolan.

  1. 11. Vad ligger i betraktarens öga?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Eva-Karin Oldén; [2016]
    Nyckelord :förskola; diskurs; identitet; pedagogisk kartläggning; specialpedagogiska perspektiv; systemteori;

    Sammanfattning : Oldén, Eva-Karin (2016). Vad ligger i betraktarens öga?- en kvalitativ studie om förskolepedagogers syn på barn. (What lies in the beholders eye?). Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Högskola. LÄS MER

  2. 12. Vilket behov finns det av en specialpedagog? En studie kring förskollärares syn på behovet av specialpedagogiskt stöd i förskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Jessica Grahn; [2014-04-24]
    Nyckelord :förskollärare; specialpedagog; specialpedagogik; yrkesroll; förskola;

    Sammanfattning : Syfte: Studien avser att undersöka hur förskollärares behov av specialpedagogiskt stöd i förskolan tillgodoses. Syftet preciseras med följande frågeställningar: • I vilka situationer tar förskollärare kontakt när de behöver hjälp i verksamheten? • Vad förväntar de sig att specialpedagogen ska hjälpa till med? • Skiljer det i vilka situationer olika förskollärare anser att en specialpedagog bör kontaktas Teori: Studien utgår från ett systemteoretiskt helhetsperspektiv. LÄS MER

  3. 13. Vi lägger räls. En etnografisk studie om pedagogers förhållningssätt till barn i behov av särskilt stöd i förskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Veronica Ferm; [2011-09-19]
    Nyckelord :förhållningssätt; förskola; barn i behov av särskilt stöd;

    Sammanfattning : Inledning: Under utbildningens gång till specialpedagog har jag engagerats i litteratur som belyst förhållningssätt och bemötande. Under de år jag arbetat som förskollärare har jag undrat vad det är som gör att barn i behov av särskilt stöd blir bemötta på så skilda sätt, beroende på vilken förskola de går på och vilka pedagoger de möter. LÄS MER

  4. 14. Om du lyssnar på mig kanske jag lär mig något! : En essä om relationers betydelse för barnets lärande på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lärarutbildningen

    Författare :Marie Back; [2011]
    Nyckelord :preschool; closeness-distance; learning relationships; learning; preschols curriculum; Förskola; närhet-distans; pedagogiska relationer; lärande; förskolans läroplan;

    Sammanfattning : The purpose of this essay is to explore how educators are supposed to prioritize their work at the preschool so that all children are listened to and the conditions necessary for kids to dare to express their feelings and thoughts are in place. How is the relationship important for the child's learning? How do I become a committed educator who knows how to interpret and prioritize my work so it benefits children's learning? I am developing these questions in two parts in my following text. LÄS MER

  5. 15. Metoder för identifiering av elever i behov av stöd i sin skolvardag

    Kandidat-uppsats, Institutionen för beteendevetenskap

    Författare :Kristina Larsson; [2006]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa och kartlägga vilka metoder specialpedagog och pedagoger använder sig av på en förskola och tre grundskolor i en kommun och på två olika stadier när de upptäcker en elev som avviker kunskapsmässigt och/eller emotionellt/socialt, samt vad detta får för pedagogiska konsekvenser i skolvardagen. I den halvstrukturerade intervjuformen sökte jag i huvudsak svar på följande frågor. LÄS MER