Sökning: "vad är hermeneutik"

Visar resultat 1 - 5 av 199 uppsatser innehållade orden vad är hermeneutik.

  1. 1. Att se och bli sedd av det heliga : en jämförelse mellan den ortodoxa kristendomens och hinduismens förståelse av den heliga bilden

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Dan Bygdås; [2023]
    Nyckelord :darśan; ikon; hermeneutik; komparativ metod; hierofani; śilpiner;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker med hjälp av en hermeneutisk närläsning och en komparativ studie likheter och skillnader mellan ortodox och hinduistisk syn heliga bilder och statyer. Undersökningen har tre jämförelsepunkter: framställning, form och funktion. Undersökningen utgår från två böcker, Pavel Florenskijs Iconostasis. LÄS MER

  2. 2. Dignitas en modell för dödshjälp - : en etisk analys

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för medicinska vetenskaper

    Författare :Vidar Ryrlind; Karina Tatevossian; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund: Dignitas är en medlemsfinansierad dödshjälpsorganisation grundad 1998, i ForchSchweiz. Dignitas är endast verksam inom Schweiziska territoriet. LÄS MER

  3. 3. Sju sammanfogade horisonter om arbete med barn som far illa : En intervjustudie om förskolepersonals upplevelser

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Fatima Mahdi; Clara Buhré Ejemyr; [2023]
    Nyckelord :barn som far illa; orosanmälan; fara illa; utsatthet; förskola; anmälningsplikt; omsorgssvikt; fenomenologi; hermeneutik; förskolepersonal; upplevelser; förskoledidaktik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur väl rustade förskolepersonal känner sig i arbetet med barn som far illa, deras upplevelser av tillgängliga verktyg för detta arbete samt vad de efterfrågar för stöd. Kvalitativa intervjuer har genomförts med sju respondenter och analyserats utifrån ett fenomenologiskt-hermeneutiskt perspektiv. LÄS MER

  4. 4. Att möjliggöra elevinflytande inom SO-undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Viktoria Lantz; Jessica Bengtsson; [2023]
    Nyckelord :curriculum; democracy; elementary school; hermeneutic; participation; student influence; social studies education; sociocultural perspective; teacher-student relationship; demokrati; delaktighet; elevinflytande; grundskola; hermeneutik; lärare-elevrelation; läroplan; samhällsorienterande ämnen; sociokulturella perspektivet;

    Sammanfattning : I läroplanen står det att lärarna har ett ansvar att föra in elevinflytande i undervisningen men då styrdokumenten inte skriver fram hur detta ska möjliggöras i praktiken, kan detta skapa en osäkerhet hos lärarna hur de ska välja att möjliggöra detta i undervisningen. Utifrån tidigare forskning kan vi utläsa att lärarna uttrycker elevinflytande som en svårighet då detta blir upp till var och en att tolka. LÄS MER

  5. 5. Konsten att bedöma barn i förskolan : En vetenskaplig essä om hur förskollärares praktiska kunskap påverkar bedömningen (omdömningen) av barn i förskolan

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Elin Öhman; [2023]
    Nyckelord :assessment; early childhood education; practical knowledge; assessment practice; hermeneutic; bedömning; förskola; praktisk kunskap; bedömningspraktiker; hermeneutik;

    Sammanfattning : Denna vetenskapliga essä undersöker hur bedömning av barn i förskolan påverkar barnens lärande och utveckling. Essän tar avstamp från fyra fall då barn bedöms i förskolan. I gestaltningarna framkommer tvivel huruvida bedömning av barn är något som ingår i förskolläraruppdraget. LÄS MER