Sökning: "vad är informell och formell"

Visar resultat 1 - 5 av 58 uppsatser innehållade orden vad är informell och formell.

  1. 1. Informell och formell personal- och kulturell styrning inom kommunala grundskolor : En studie av styrformer utifrån ett lärar- och rektorsperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad

    Författare :Anna Pettersson; Amanda Bredmar; [2023]
    Nyckelord :formell och informell styrning; personalstyrning; kulturell styrning; kommunala grundskolor; lärare; rektorer;

    Sammanfattning : Bakgrund: Arbetet har sin bakgrund i de utmaningar och strategier för verksamhetsstyrning kommunala grundskolor står för. På grund av tryck och krav från olika externa aktörer i kombination med de interna kraven om ett rimligt arbetsklimat från lärare är grundskolor komplexa organisationer. LÄS MER

  2. 2. Individens syn på integration kontra statens syn på integration : En kvalitativ studie om integrationens synvinklar

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Maria Mzil; Turkan Issa; [2023]
    Nyckelord :Tillhörighet; segregation; integration; utanförskap; solidaritet; inkluderande medborgarskap.;

    Sammanfattning : Synen på integration kan uppfattas olika av individer jämfört med staten. Syftet med dennastudie är att utföra en jämförelse mellan staten och individens syn på den socialaintegrationen i Sverige. LÄS MER

  3. 3. Literacyutveckling för de yngre åldrarna

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Louise Deaner; Linnéa Wollter; [2023]
    Nyckelord :emergent literacy; formell och informell undervisning; identitet; literacyerfarenheter; literacyutveckling; skolverksamheter; tillvaratagande; övergångar; överlämningar;

    Sammanfattning : Under utbildningens gång har en förståelse samt ett intresse för literacy vuxit fram och under den verksamhetsförlagda utbildningen har vi fått uppleva tillvaratagande av literacy på olika sätt. Syftet med denna kunskapsöversikt grundar sig i en förhoppning om att få en bredare förståelse vad gäller de tre faktorerna som tas upp i arbetet, som till viss del svarar på vår frågeställning; Vilka faktorer kan påverka barns tidiga literacyerfarenheter och hur tar läraren tillvara på dem i svenskundervisningen? För att svara på frågeställningen har vi med hjälp av databaserna ERIC via EBSCO samt SwePub funnit såväl nationell som internationell forskning. LÄS MER

  4. 4. Fler män räddar vården (och kvinnorna) : Den bästa medicinen för jämställdhet

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Emelie Zell Wånéus; Ebba Andersson; [2023]
    Nyckelord :Female dominated industry; Men in healthcare; Healthcare; Equality; Gender distrubution; Kvinnodominerad bransch; Män i vården; Vården; Jämställdhet; Könsfördelning;

    Sammanfattning : Bakgrund: Den svenska vården är, trots det till synes jämställda samhället, starkt könssegregerad och manliga medarbetare lyser med sin frånvaro. För att motverka rådande personalbrist i vården som ett resultat av hög arbetsbelastning och ohållbara arbetsförhållanden krävs stora insatser för att åstadkomma en attraktiv arbetsplats för samtliga potentiella medarbetare, kvinnor som män. LÄS MER

  5. 5. Att lära eller inte lära mer om digital kompetens

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Moa-Kajsa Lilja; Ann-Catrin Lindkvist; [2022]
    Nyckelord :Digital competence; digital literacy; workplace learning; adult learning meaningful learning; incentives and hindrances; motivation; discussion; dialogue; lifelong learning; Digital kompetens; lärande på arbetsplatsen; fortbildning; meningsfullt lärande; drivkrafter och hinder; motivation; diskussion; dialog; livslångt lärande;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks vilka förmågor och kunskaper inom digital kompetens som anses viktiga på Stena AB samt vilka drivkrafter och hinder som finns för lärande inom digitalkompetens. Syftet är att utvärdera en metod och process för att arbeta med att öka digitalkompetens på företag samt att utröna drivkrafter och hinder som finns för att driva en lärandeprocess inom området. LÄS MER