Sökning: "vad är integrering inkludering"

Visar resultat 1 - 5 av 63 uppsatser innehållade orden vad är integrering inkludering.

  1. 1. ”Skolan är viktig men det behöver kompletteras med andra sociala sammanhang” : En kvalitativ studie om nyanländas erfarenheter av hinder och stöd vid lärandet av det svenska språket

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Rimon Riadh Botros; Muhammed Tahsin; [2022]
    Nyckelord :Språk; utlandsfödda; skola; integrering; sociokulturella perspektiv; inkludering; exkludering.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att, med stöd av några invandrade individers egna erfarenheter försöka förstå samt bidra till en fördjupad förståelse för både det som underlättar för nyanländas lärande av det svenska språket, samt vad det är som försvårar för det. En kvalitativ metod genomfördes med hjälp av semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 2. "Får jag vara med och leka?" : Om inkludering i fritidshemmet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jennifer Hamnell; Patrick Sundström; [2022]
    Nyckelord :Inkludering; fritidshem; fritidspedagoger; fritidsaktiviteter; integrering; exkludering; inflytande; delaktighet;

    Sammanfattning : Inledning På fritidshemmet innefattar ofta begreppet inkludering att samtliga barn ska vara delaktiga i aktiviteter och den undervisning som bedrivs. Inkludering som begrepp är ständigt aktuellt och har berörts av flertalet forskning under åren. LÄS MER

  3. 3. "Vi får säga att det är skitjobbigt ibland" : En kvalitativ analys av det specialpedagogiska uppdraget i förskolan

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ellen Jerringe; Klara Sjölinder; [2022]
    Nyckelord :specialpedagogik; förskola; kritiskt perspektiv; kompensatoriskt perspektiv; dilemmaperspektiv; inkludering;

    Sammanfattning : I detta arbete undersöks förskollärares upplevelser av det specialpedagogiska uppdraget i förskolan samt framskrivningen av sagda uppdrag i Salamancadeklarationen. Vidare analyseras kopplingar mellan dessa med hjälp av tre perspektiv på specialpedagogik sammanfattade av Claes Nilholm (2020). LÄS MER

  4. 4. Inkluderingsprocessen av nyanlända elever i teori och praktik - en forskningsstudie om mötet mellan nyanlända elever och den svenska skolan.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Sanna Olofsson Knutsson; [2021-07-08]
    Nyckelord :nyanlända elever; inkludering; integrering; exkludering; likvärdig skola; svårigheter; möjligheter;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen var att se hur inkluderingsprocessen i teori och praktik överensstämmer och hur lärare och elever beskriver sina upplevelser av mötet med varandra. Undersökningen är utförd med en kvalitativ metod och en socialkonstruktivistiskt samt nyinstitutionell teori. LÄS MER

  5. 5. ”Jag tycker att det visar på att grundskolan har misslyckats i sitt uppdrag.” : En kvalitativ studie om sex rektorers uppfattning om integrering och omvänd integrering.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Hanna Nilsson; Alejandra Toro Marques; [2021]
    Nyckelord :En skola för alla; exkludering; identitet; inkludering; integrering; omvänd integrering; segregering; stigmaa;

    Sammanfattning : En skola för alla är en vision och ledord inom det svenska skolväsendet som syftar på gemenskap och jämlikhet. Trots en skollag som betonar vikten av integrering och där särskiljande lösningar ska undvikas har ett nytt fenomen uppstått under senare år, omvänd integrering. LÄS MER