Sökning: "vad är kategorisering"

Visar resultat 1 - 5 av 239 uppsatser innehållade orden vad är kategorisering.

  1. 1. En ojämlik samverkan.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Mina Rundén; Matilda Gillén; [2023-12-07]
    Nyckelord :samverkan; ojämlikhet; utländsk bakgrund; föräldrar; faktorer;

    Sammanfattning : Vi har genomfört en systematisk litteraturstudie med utgångspunkt i vad forskning säger om ojämlikhet i samverkan mellan hem och skola. Vi har analyserat och reducerat material utefter det som är relevant mot vårt syfte och frågeställningar. LÄS MER

  2. 2. Fritidshemmens verksamhet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Sandra Schädlich; Jenny Andersson; [2023-10-26]
    Nyckelord :Fritidshem; corona; rekreation; relationer; struktur; aktiviteter; lärmiljö och utmanande barn;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka vårdnadshavares, pedagogers och rektorers uppfattningar om verksamheten i fritidshem. Med våra erfarenheter kan vi se brister i verksamheten och att barns deltagande i fritidshemsverksamheten varierar, samt påvisar brister i miljön för de elever som behöver förutsägbarhet och struktur. LÄS MER

  3. 3. VAD SÄGER DINA KLÄDER? En studie om unga kvinnors upplevelser av kläder som identitetsskapande

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för globala studier

    Författare :Sara Eriksson; [2023-09-27]
    Nyckelord :Kläder; identitetsskapande; konsumtion; navigering; normer; kategorisering;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att fördjupa förståelsen för sambandet mellan klädval och identitetsskapande bland unga kvinnor. Målet är att undersöka hur klädval bidrar till konstruktionen och uttrycket av identitet inom denna specifika grupp. LÄS MER

  4. 4. Lärares uppfattningar av “den ideala samhällskunskapseleven” och dess påverkan på elever med NPF

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Adna Bekic; Layal Hadrous; [2023]
    Nyckelord :Avvikelser; exkludering; inkludering; makt; neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; normalitet; sanktioner; samhällskunskap.;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka samhällskunskapslärares syn på elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) och hur deras bild av dessa elever påverkas av konstruktionen av normalitet och avvikelse i skolkontexter. Studien inleds med en bakgrundsdel där styrdokument i skolan förklaras och de olika NPF-diagnoserna definieras. LÄS MER

  5. 5. ”…jag anhöll att ej komma i fråga - i anseende till hög ålder och oförmåga” : Gullereddagboken 1871–1930: en mångsysslares ord om byn och omvärlden.

    L2-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Andreas Svensson; [2023]
    Nyckelord :bondedagbok; bondedagböcker; socialhistoria; självsyn; gullered; gullereddagboken;

    Sammanfattning : När skrivkunnigheten ökade under 1800-talet började fler och fler bönder föra dagbok. Primärt nedtecknades de sitt dagsverke, väder och vad annat som skedde på deras gårdar. LÄS MER