Sökning: "vad är kunskap bild"
Visar resultat 21 - 25 av 844 uppsatser innehållade orden vad är kunskap bild.
21. Sambandet mellan ESG-betyg och finansiell prestation inom energibranschen : En kvantitativ studie inom EU-länderna
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi; Högskolan i Gävle/FöretagsekonomiSammanfattning : SAMMANFATTNING Titel: Sambandet mellan ESG-betyg och finansiell prestation inom energibranschen – en kvantitativ studie inom EU-länderna Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Fanny Bergström och Julia Larsson Handledare: Jan Svanberg Datum: 2023 - maj Syfte: Intresset för hållbarhet och hållbarhetsredovisning har växt sig allt större och i takt med detta har sambandet mellan ett företags ESG-betyg och dess finansiella prestation blivit ett omdiskuterat forskningsområde. Tidigare forskning har kommit fram till motstridiga resultat då resultaten skiljer sig branscher och länder emellan. LÄS MER
22. Modersmålsundervisningens betydelse för flerspråkiga elevers identitet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : Abstrakt Syftet med studien är att undersöka modersmålsundervisningens betydelse för flerspråkiga elevers lärande och identitet. Dessutom undersöker vi hur ämneslärare på en 7–9 skola samarbetar med modersmålslärare i syfte att utveckla elevernas identitet. LÄS MER
23. Människan och den moderna teknologin: en studie om individers föreställningar om ChatGPT och deras korrelation med attityder
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : ChatGPT är det senaste tillskottet inom AI-teknik, en konversationsmodell skapad för att svara på frågor och producera text. Trots att ChatGPT är mycket uppmärksammat och har blivit en allt vanligare del av människors vardag, är tidigare psykologisk forskning kring denna funktion begränsad. LÄS MER
24. ”För ibland sitter man där och bara…vad är det jag ska göra med eleverna liksom?" : En studie om läroböcker i bildämnet och bildlärares upplevelser av läromedel.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogikSammanfattning : Den här studien är baserad på tematiska innehållsanalyser av två valda läroböcker i bildämnet och två kvalitativa intervjuer med bildlärare verksamma i grundskolan. Studien syftar till att synliggöra läroböckernas relevans och aktualitet i förhållande till bildämnet genom att ställa frågan: Vilka innehållsliga teman lyfter de valda läroböckerna fram och vilka återfinns i båda? och på vilket sätt kan de innehållsliga teman kopplas till det centrala innehållet för årskurs 7-9 i kursplanen för ämnet bild? Den syftar också till att bidra med en diskussion om bildämnets behov av och bildlärarens förhållande till läromedel, med specifikt fokus på läroböcker genom att ställa frågorna: Hur uppfattar de intervjuade bildlärarna de utvalda läroböckernas innehåll i förhållande till den egna undervisningen? och Vad framträder i lärarnas utsagor vad gäller uppfattning av läromedel generellt i ämnet?Ur undersökningen av de två valda läroböckerna har det framkommit fem gemensamma teman: Konsthistoria, Identitet, Visuell kultur, Filmprojekt/rörlig bild och Porträtt, vilket visar på arbetsområden som anses aktuella i dagens bildundervisning. LÄS MER
25. Skolans medborgarfostrann : En kvalitativ studie om elevers uppfattningar och medborgarfostran i ämnet samhällskunskap
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,Sammanfattning : Sammanfattning på svenska Detta arbete ämnar att bringa kunskap om hur elever uppfattar och resonerar kring medborgarfostran och demokrati i ämnet samhällskunskap. Detta undersöks via kvalitativa studier med fyra gymnasieelever för att få en nära bild över hur just eleverna upplever medborgarfostran och demokrati ur deras perspektiv. LÄS MER