Sökning: "vad är lärande för dig"

Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade orden vad är lärande för dig.

  1. 1. "Du måste skriva för att lära dig tänka" : Skrivundervisning i svenskämnet i förhållande till ChatGPT

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Stina Nordin; [2023]
    Nyckelord :svenska; skrivundervisning; skrivdiskurser; ChatGPT;

    Sammanfattning : AI-programmet ChatGPT är ett nytt tekniskt fenomen som debatteras inom skolvärlden. Då programmet kan skriva alla möjliga slags texter åt den som frågar, uppstår frågan om vad detta innebär för skrivande i svenskämnet. LÄS MER

  2. 2. Hjärnan - Vän eller fiende? En studie i tankens roll och hur den mentala inställningen påverkar övande och framförande av musik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Sofie Knese; [2021]
    Nyckelord :Övning; Kognition; Klarinett; Motivation; Hälsa; Utveckling; Practice; Cognitive science; Clarinet; Health; Progress; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrunden till denna studie kommer från min egen musikutbildning och de hinder jag stött på vilka främst varit av en psykologisk karaktär. Det antyder att musikern stöter på många dolda problem men också att vi har mycket dold potential som vi inte använder. LÄS MER

  3. 3. Gå och lägg dig?

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jim Dagsberg; Max Nordmark; [2020]
    Nyckelord :Sömn; Sova; Idrott och Hälsa; Skola; Ungdomar; Högstadiet; Elever;

    Sammanfattning : Syftet med det här examensarbetet är att undersöka elevers sömnvanor i årskurs 9 samt ge förslag på möjliga interventioner som kan gynna deras sömnvanor. Syftet är även att undersöka om sömnutbildning har en plats inom skolämnet idrott och hälsa mot bakgrund av dess kursplan. LÄS MER

  4. 4. ”Jag vill ju visa att jag tror på dig…” : En kvalitativ studie om läraressyn på inkludering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Elin Ingerhed; Cecilia Sundberg; [2020]
    Nyckelord :inkludering; kategoriskt perspektiv; relationellt perspektiv; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att utifrån några lärares perspektiv belysa skolans och lärarnas uppdrag om undervisning och inkludering av elever i behov av stöd. Vidare vilka former av stöd som finns för lärarna för att uppnå målet om inkludering i skolan. LÄS MER

  5. 5. Vad är det för fel på dig, då? : En kvalitativ studie om hur det är att leva med en funktionsnedsättning i det svenska samhället

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Ebba Törnblom; [2020]
    Nyckelord :Funktionsnedsättning; Handikapp; Stigma; Generaliserade andre; Avvikande; Kategorisering; Diskriminering; Kompetens;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur personer med en synlig fysisk funktionsnedsättning upplever sig själva i relation till andra människor som inte sticker ut från mängden. Fyra personer har fått svara på frågor kring vilka svårigheter han eller hon möter som funktionsnedsatt, samt hur han eller hon upplever sig i samhället som funktionsnedsatt. LÄS MER