Sökning: "vad är läraruppdraget"
Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden vad är läraruppdraget.
1. Sekulärt land med sekulär undervisning : Kristna traditioner i sekulär skola
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)Sammanfattning : I denna kunskapsöversikt problematiseras förståelsen för icke-konfessionell undervisning, så som den definieras och ser ut i den svenska skolan. I syftet att främja en likvärdig skola ska arbetet besvara följande frågeställningar: “Hur uttrycks idén om det sekulära Sverige i läroplanerna Lpo94, Lgr11, Lgr22?” och “Hur stämmer idén om det sekulära Sverige överens med skolverksamheten?”. LÄS MER
2. ”Ibland känner jag vilken dålig lärare jag är, det är inte alls så här jag hade föreställt mig att det skulle vara” : En studie om lärares handlingsutrymme i klassrummet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Alla elever i skolan har olika förutsättningar och behov och trots det ska eleverna utvecklas utifrån de mål som är skrivna i läroplanen. Lärare har styrdokument att förhålla sig till, samtidigt som det finns en annan verklighet i klassrummet att ta hänsyn till. LÄS MER
3. ”Det skapar en bredare bild för vad man ska vara rädd för” : Ondska som ett kontroversiellt ämne i religionskunskapsundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudierSammanfattning : Trots att forskning om kontroversiella frågor i religionsundervisningenökat under senare år finns hittills inga studier som utgår från hur temat ondska hanteras avlärare. Denna studie har syftat till att undersöka vilka frågor ämneslärare i religionskunskapenpå högstadiet och gymnasiet avhandlar när de behandlar ondska, men även hur lärare gårtillväga när de talar om ondska i klassrummet. LÄS MER
4. Lärarens roll som kunskapsförmedlare
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med detta självständiga arbete är att göra en kunskapsöversikt om ämneslärares uppdrag i sin yrkesroll att förmedla både ämneskunskap och demokratiska värderingar. Tenderar ämneslärare att prioritera ämneskunskap framför demokratiska värderingar, i så fall vad innebär det för elevers kunskapsutveckling?Metoden som har använts är en kvalitativ litteraturstudie. LÄS MER
5. Utmaningar i religionsundervisningen i grundskolans yngre årskurser : En litteraturstudie över forskning som berör utmaningar i en icke-konfessionell religionsundervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Avdelningen för lärande, estetik och naturvetenskap; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på vad forskningen säger om utmaningar som kan uppkomma vid icke-konfessionell religionsundervisning i de yngre årskurserna. Avsikten med vår studie var från början att inrikta sig på forskning som avser årskurserna F–3. LÄS MER