Sökning: "vad är manga"

Visar resultat 1 - 5 av 46 uppsatser innehållade orden vad är manga.

  1. 1. “Så där finns det mycket kring värdegrunden och snacka om” : En studie om lärares syn på serieböcker med fokus på värdegrund och läslust i svenskundervisning i årskurs F-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Martin Andersson; Malin Kullberg; [2024]
    Nyckelord :Comic books; manga; teaching; joy of reading; core values; Serieböcker; manga; undervisning; läslust; värdegrund;

    Sammanfattning : Den här studien undersöker hur serieböcker kan vara ett verktyg i undervisningen i svenskämnet. Undersökningens fokus riktas mot hur serieböcker kan främja elevers läslust och om de kan vara ett verktyg för värdegrundsarbete men lyfter också lärares attityder runt serieböcker i undervisningen. LÄS MER

  2. 2. Nya betalmedel : Hur accepterat är egentligen Bitcoin?

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Winai Elsa; Lundgren Joar; [2023]
    Nyckelord :Bitcoin; acceptance; TAM; cryptocurrency; blockchain; intention; user behavior; demographic variables; financial risk; PLS-SEM; Bitcoin; acceptans; TAM; kryptovaluta; blockkedja; intention; användarbeteende; demografiska variabler; finansiell risk; PLS-SEM;

    Sammanfattning : Bitcoin är en teknologi som har blivit allt mer etablerad i det svenska samhället. Trots att så pass många känner till teknologin är det fortfarande väldigt få som använder den. LÄS MER

  3. 3. You Are What You’re Wearing : An Analysis of Strategies Promoting for an Environmentally Sustainable Fashion Industry

    Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik

    Författare :Kristina Lindgren; [2022]
    Nyckelord :sustainable fashion; sustainable fashion strategies; sustainable environmental fashion; sustainable fashion industry; recycling environmental impacts; collaborative consumption impacts; impact reduction renewable energy sources;

    Sammanfattning : The fashion industry's progress towards sustainability is often a complex journey and changes within the industry, both ongoing changes and those required to achieve sustainability, cannot be singled out as something only of material considerations or bound to a specific stage within a lifecycle. This paper examines how a selection of environmentally inclined sustainability strategies within the fashion industry, contributes to or counteracts the industry's progress towards environmental sustainability. LÄS MER

  4. 4. 「Jag kan」 inget säga : Koe no katachi som värdegrundsförstärkare och dess didaktiska potential

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Artur Artborg; [2021]
    Nyckelord :Didaktisk potential; Litterär kompetens; Värdegrund; Svenskämnet; Gymnasieundervisning; Litteraturundervisning; Mobbning; Diskriminering; Manga; Anime; A Silent Voice;

    Sammanfattning : Författare, forskare och lärare har länge lyft fram skönlitteraturs förmåga att låta läsare förstå sina egna liv och erfara andras till en grad utan motsvarighet bland pedagogiska och didaktiska redskap. Vad gäller verk som simultant kan imponera med litterär kvalité och värdegrundsfrämjande potential kan få konkurrera med Oima Yoshitokis manga Koe no katachi (sv. LÄS MER

  5. 5. Är det öppet köp på utbildningen? : En kvalitativ studie om två högskolors utformande av strategisk kommunikation till presumtiva studenter.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Emelie Arvidsson; Emma Arvidsson; [2021]
    Nyckelord :Education; strategic communication; university; student; customer; Gothenburg School of Business; Economics and Law; Stockholm School of Economics; Utbildning; strategisk kommunikation; högskola; student; konsument; Handelshögskolan i Göteborg; Handelshögskolan i Stockholm;

    Sammanfattning : Den utbildningsmarknad som utvecklats de senaste decennierna har alltmer inneburit att lärosäten strategiskt arbetar med relationsbyggande kommunikation för att sälja sina utbildningsutbud. Problemområdet omfattar därmed en komplexitet inom utbildningskommunikation hos högskolor. LÄS MER