Sökning: "vad är matematik i förskolan"

Visar resultat 6 - 10 av 173 uppsatser innehållade orden vad är matematik i förskolan.

  1. 6. Matematik i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares inställning och uppfattning av barns matematik samt resultatet av dessa

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Daniela Unal; Sandra Bexander; [2023]
    Nyckelord :Matematik; uppfattning; attityd;

    Sammanfattning : With a phenomenographic approach, we study preschool teachers’ perception and attitude to mathematics and the effect these have on their individual teaching. More specifically, we first aim to answer the question of what the preschool teacher's attitude to mathematics is. LÄS MER

  2. 7. “Går det att räkna med det här…” : -Pedagogers förhållningssätt till digitala verktyg och matematik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Jennifer Berglund Gustafsson; Christian Svärd; [2022]
    Nyckelord :Digitalisering; TPACK; Matematik; Digital kompetens; Digitala verktyg; Pedagogers erfarenheter;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att ta reda på hur pedagoger beskriver att de arbetar med digitala verktyg för att främja det matematiska lärandet i förskolan. Vi utgick från två frågeställningar som vi har besvarat med hjälp av en kvalitativ webbenkätundersökning med kvantitativa inslag, vi fick svar från 31 pedagoger med olika utbildningsnivåer. LÄS MER

  3. 8. Pedagogernas kommunikation inom matematiken i förskolan : En studie av fyra pedagogers uppfattning om matematik och kommunikation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Carolina Karlsson; Emilia Hagström; [2022]
    Nyckelord :Pedagog; barn; matematik; förskola och kommunikation.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka förståelsen om hur pedagoger kommunicerar matematik med barn i förskolan. De frågeställningarna som har använts för att besvara syftet och studiens frågeställningar är: Hur beskriver pedagogerna att de erbjuder barnen att delta i matematiska aktiviteter i förskolan? Vid vilka situationer erbjuds barnen att särskilt möta matematik samt matematiska begrepp och vad utmärker dessa tillfällen? Hur sker kommunikationen mellan pedagoger och barn när det gäller matematik? Metoden som har använts i studien är kvalitativa intervjuer för att ta reda på vad fyra pedagogers uppfattning om vad matematik är och hur de arbetar med matematik tillsammans med barnen på förskolan. LÄS MER

  4. 9. Varför behövs matematikundervisningen i förskolan? : En forskningsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Camilla Elmander; Heidi Ingemarsson; [2022]
    Nyckelord :matematik; matematik i förskolan; yngre barns matematik;

    Sammanfattning : Sammanfattning I forskningsöversikten presenteras resultat av vad aktuell forskning säger om vikten av en tidig matematikundervisning i förskolan. Matematiken tar idag en större plats i undervisningen på förskolan tack vare att läroplanen för förskolan (Lpfö 18, 2019) har reviderats flertalet gånger. LÄS MER

  5. 10. Ett, två, tre… vad blir det? : En studie om förskollärares förhållningssätt och barns kunskaper kring taluppfattning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Louise Petrescu; Mikaela Häggbom; [2022]
    Nyckelord :Taluppfattning; förskollärare; kvalitativa intervjuer; Give-a-number-uppdrag med barn; fenomenografi; number-knower-levels;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka förskollärares förhållningssätt kring taluppfattning samt barns förståelse för kardinaltalsprincipen. Delstudie 1 genomfördes genom kvalitativa intervjuer med sex förskollärare. LÄS MER