Sökning: "vad är miljöproblemet"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden vad är miljöproblemet.

  1. 1. Konsumerar vi för att leva, eller lever vi för att konsumera? : En kvalitativ studie om unga individers konsumtionsvanor och miljömedvetenhet

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Amanda Johansen; [2019]
    Nyckelord :Consumption; consumption society; environment; environmental knowledge; young individuals; Konsumtion; konsumtionssamhälle; miljö; miljömedvetenhet; unga individer;

    Sammanfattning : Konsumtionen har idag blivit en stor del av samhället och människans vardagliga liv. Särskilt hos unga individer förekommer det en benägenhet att konsumera mer för att uppnå en högre social status och skapa en identitet genom konsumtionen. LÄS MER

  2. 2. Det ansvarsfulla företagandet : En studie om hur företag inom Karlstad kommun är med och bidrar till samhällsutvecklingen av staden

    L2-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Ali Al-Fadli; Ibrahim Hassen; [2019]
    Nyckelord :Företag; hållbar utveckling; CSR; klimatkompensering; samhällsutveckling.;

    Sammanfattning : Miljödiskursen som finns idag har fått en allt större betydelse i samhället. Begrepp som hållbarhet och klimatkompensering har blivit allt mer vitala och har varit verktyg för privatpersoner och företag detta för att visa sig som ansvarsfulla. Trots detta så har miljöproblemet ökat. LÄS MER

  3. 3. Hur fungerar informeringen om plastpåsars miljöpåverkan? -Implementering av informationsplikten i förordning (2016:1041) om plastbärkassar

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Miljövetenskaplig utbildning

    Författare :Jenny Sandin; [2018]
    Nyckelord :Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : This study concerns the obligation to provide information about the negative impacts on the environment caused by plastic bags in the Swedish regulation (2016:1041) about plastic carrier bags. The aim was to investigate how in-formation has spread nationally about the regulation as well as how the obli-gation to provide information has been implemented in the stores. LÄS MER

  4. 4. Modeindustrins gröna marknadsföringsstrategi : En studie om Åhléns och Filippa K

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Priya Mohsin; [2015]
    Nyckelord :Grön marknadsföring; Grön marknadsföringsstrategi; Konsumentsamhälle; Fast fashion; Slow fashion; Greenwashing; Grön marknadskommunikation; Konsumentbeteende; Attityd och beteende gap;

    Sammanfattning : Den senaste tiden har miljödebatten vuxit sig stor och den kopplas allt mer samman till det ohållbara konsumtionssamhället som vi lever i idag. Modeindustrin utgör en stor del i den ohållbara utvecklingen av samhället och genom ett hållbarhetsengagemang börjar många modeföretag försöka få bukt på miljöproblemet och flera andra sammanhängande globala problem. LÄS MER

  5. 5. Gymnasieelevers uppfattningar om hållbara måltider

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

    Författare :Paulin Arildsson; Sara Martinsson; [2011-02-17]
    Nyckelord :Ekologi; konsumtion; skolrestaurang; gymnasieelever; uppfattningar;

    Sammanfattning : Regeringens mål för ekologisk konsumtion inom den offentliga sektorn har avsett en inriktning mot 25 procent ekologiska livsmedel fram till innevarande år 2010. En handlingsplan för hållbar konsumtion - ”Bilen, Biffen, Bostaden” ligger som bakgrund till denna inriktning. LÄS MER