Sökning: "vad är mindfulness"

Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade orden vad är mindfulness.

  1. 1. Yoga och mindfulness i skolmiljö : En systematisk litteraturstudie av yogabaserade praktiker som en resurs för elever och lärares välmående.

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Elisabeth Ehrlich; Elin Mattsson; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The purpose of this literature study is to examine, through existing research, the relationship between yoga-based practices in school and the mental health and well-being of students and teachers in an increasingly stressed and high-performing world. Our questions are: What does research say about yoga-based practices in relation to mental health and well-being in schools in different countries? What methods have been used for research on yoga-based practices and mental health and well-being in schools in different countries? What methods have been used for the implementation of yoga-based practices in schools? In order to achieve the aim and answer our questions, we have chosen to do a systematic literature study. LÄS MER

  2. 2. Stressförebyggande eller stressande : Regionanställdas upplevelse av ett självhjälpsprogram

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Reine Ljuslin; Emma Edström; [2023]
    Nyckelord :Sjukvårdspersonal; stressreduktion; självhjälpsprogram; innehållsanalys; mindfulness; self-compassion;

    Sammanfattning : Vården är en viktig institution i samhället, och betydelsen av en robust vård blev än mer påtaglig i samband med Covid-19 pandemin. För att vården ska fungera på ett tillfredsställande sätt krävs att personalen mår bra och vill stanna kvar inom organisationen, även när arbetsbördan plötsligt ökar. LÄS MER

  3. 3. Dispositionell mindfulness modererande effekt på relationen mellan självbestämmande motivation och motionsmängd

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Nils Nordquist; [2023]
    Nyckelord :Dispositional mindfulness; autonomous motivation; training frequency; FFMQ; BREQ-4; GODIN; Dispositionell mindfulness; självbestämmande motivation; motionsmängd; FFMQ; BREQ-4; GODIN;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to investigate whether dispositional mindfulness moderates the relationship between autonomous motivation and training frequency. The study conducted was a cross sectional study in the form of a digital questionnaire survey, in which the participants filled in three different self assessment questionnaires that measured dispositional mindfulness (FFMQ), Autonomous motivation (BREQ-4) and average training frequency during a 7-day period (GODIN). LÄS MER

  4. 4. Anknytning, självkritik och unga kvinnliga fotbollsspelares förmåga till självmedkänsla

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Elin Brokvist; Anna Näsholm; [2023]
    Nyckelord :self-compassion; CFT; compassion focused therapy; attachment; self-criticism; female football players; Självmedkänsla; self-compassion; CFT; Compassionfokuserad terapi; anknytning; självkritik; kvinnliga fotbollsspelare;

    Sammanfattning : I idrottsvärlden är det vanligt förekommande att utövare upplever krav och press från sin omgivning, vilket vid misslyckanden ofta leder till en hög grad av självkritiska tankar. I sammanhanget har självmedkänsla visat sig vara en hjälpsam strategi för att hantera negativa tankar, men relativt lite forskning inom denna domän återfinns inom den idrottsliga kontexten. LÄS MER

  5. 5. Matematikångest hos elever i högstadium och gymnasium. Ett urval av manifestationer, konsekvenser och aspekter av undervisningen som har intresserat forskningen.

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Carina Carlander; [2022-12-14]
    Nyckelord :matematikångest; elever; lärare; beteende; metoder; samarbeta; feedback; samtala; mindfulness;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet är att få kunskap om vad forskningen behandlar vad gäller hur matematikångest tar sig i uttryck, dess konsekvenser och undervisningens betydelse. Metod: Examensarbetet innefattar en allmän litteraturstudie, som syftar till att ge en bild över forskningsläget i ämnet matematikångest hos elever på högstadium och gymnasium. LÄS MER