Sökning: "vad är modersmålsundervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 73 uppsatser innehållade orden vad är modersmålsundervisning.

  1. 1. Modersmålets betydelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Ghassan Al Hamlawi; [2023]
    Nyckelord :elev; identitet; lärare; modersmål; SVA;

    Sammanfattning : De senaste sju åren har vi haft extra stor invandring av människor från andra länder. Det har satt mer press på skolor och lärare för att hantera undervisning för flerspråkiga elever, både vuxna, ungdomar och barn. LÄS MER

  2. 2. Elevers och lärares föreställningar kring modersmålsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Gisoo Abedi; [2022]
    Nyckelord :Modersmålsundervisning; språk- och kunskapsutveckling; identitetsutveckling; flerspråkighet; första- och andraspråket; transspråkande och symboliskt kapital.;

    Sammanfattning : De senaste åren har andelen elever med annat modersmål än svenska har ökat i densvenska skolan. Jag som i många år har varit verksam inom skola och utbildning ocharbetat med elever med ett annat modersmål än svenska anser att det är viktigt att förståhur lärare och elever tänker kring modersmålsundervisning och dess effekter påandraspråk- och kunskapsutveckling. LÄS MER

  3. 3. Formativ bedömning i modersmålsundervisning : Ett sätt att främja lärande och utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :ALI SHAMMARI; Fatma Hashem; [2022]
    Nyckelord :formativ bedömning; självreglering; modersmålsundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka hur modersmålslärare arbetar med formativ bedömningi sin undervisning, samt vilka pedagogiska implikationer denna typ av bedömning har påelevens lärande, motivation och måluppfyllelse. Intresset bakom valet av det härproblemområdet grundar sig i att vi, i vårt dagliga arbete med modersmål, har identifierat ettantal utmaningar och svårigheter i just arbetet med modersmålsundervisning. LÄS MER

  4. 4. Varje ord ett vägskäl: en komparativ studie av de styrdokument som reglerar utbildning för nyanlända elever i Sverige och i Andalusien

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för svenska, danska och isländska, tolkning i offentlig sektor och översättning

    Författare :Björn Reisnert; [2022]
    Nyckelord :L2 teaching in Sweden and in Andalucia Spain ; migrant students; policy documents; second language students; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka vilka likheter och skillnader det finns i de styrdokument som reglerar utbildningen för nyanlända elever i Sverige och i den autonoma regionen Andalusien i Spanien. Det svenska styrdokumentet utgörs av de allmänna råd som Skolverket publicerade 2016 och det spanska dokumentet är en lagtext som reglerar undervisningen för nyanlända från 2007. LÄS MER

  5. 5. Motivationens effekt på språkinlärning hos eleven : Hur olika motivationsverktyg kan stimulera elevers inlärningsprocess ur ett motivationsteoretiskt prespektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Zeinab Aljumaily; Bushra Fayrooz; [2022]
    Nyckelord :Motivations faktors; mother tongue teaching; fram factor; internal and external motivation.; Motivationsfaktorer; modersmålsundervisning; ramfaktorer; inre och yttre motivation.;

    Sammanfattning : Forskning visar att motivation är betydelsefullt för elevers inlärningsprocess och skolresultat. Med detta som utgångspunkt är syftet med denna underesökning att undersöka vilka orsaker som finns till bristande motivation hos eleverna i samband med modersmålsundervisningen samt vad lärare kan göra för att höja elevernas motivation i deltagandet av modrsmålsundervisningen. LÄS MER