Sökning: "vad är naturvetenskap resonemang"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden vad är naturvetenskap resonemang.

  1. 1. ”Det de gör med händerna, det minns de” : En intervjustudie om laborativt material i årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Jenny Agrell; [2023]
    Nyckelord :aritmetik; laborativt material; lärare; matematikundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att förstå lärares resonemang om användningav laborativt material inom aritmetik i årskurs 1–3. Arbetet syftar även till att undersöka hur lärare resonerar kring vad som har betydelse för deras aritmetikundervisning med avseende pålaborativt material. LÄS MER

  2. 2. Matematiskt resonemang i förskoleklass och årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Claudia Blomqvist; Rebecca Klint; [2022]
    Nyckelord :didaktisk modell; imitativt resonemang; kreativt matematiskt resonemang; matematiskt resonemang; resonera; “Tänka; resonera; räkna”;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att undersöka vad det innebär att resonera inom matematik på lågstadiet. I läroplanen (Skolverket, 2019) kan det utläsas på flera ställen att eleverna från och med förskoleklass i någon grad ska kunna resonera inom matematik. LÄS MER

  3. 3. Programmering i matematikundervisningen : En kvalitativ studie om hur programmering kan användas för att utvecklagymnasieelevers resonemangsförmåga

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Amanda Scherdin; [2019]
    Nyckelord :Matematikundervisning; programmering; design research; kreativa matematiska resonemang.;

    Sammanfattning : I svenska läroplanen för grundskolan och gymnasieskolan beskrivs programmering somett användbart verktyg för att utveckla elevers lärande i matematik. Syftet med den härstudien är att undersöka hur digitala lärmiljöer i programmering kan skapa möjligheter attutveckla elevers förmåga att föra resonemang i algebra. LÄS MER

  4. 4. Vad är naturvetenskap i helhet? : En kvalitativ studie om förskollärares resonemang kring naturvetenskap i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Matilda Oldin; Annika Grufman; [2018]
    Nyckelord :Naturvetenskap; Förskola; Förskollärare; Socialkonstruktionism; Diskurs.;

    Sammanfattning : I den här studien är fokus på förskollärares resonemang kring naturvetenskap till skillnad från hur det arbetas med ämnet vilket forskning vi tagit del av framförallt varit inriktad på. Syftet med studien var att undersöka förskollärares resonemang kring naturvetenskap som helhet i förskolans verksamhet. LÄS MER

  5. 5. Mera Favorit matematik 3A : En läromedelsgranskning med utgångspunkt i problemlösning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Elin Persson; [2017]
    Nyckelord :Creative mathematical reasoning; textbooks; Finland; Sweden; Kreativa matematiska resonemang; läroböcker; Finland; Sverige;

    Sammanfattning : Det är en etablerad åsikt att en stor del av matematikundervisningen idag har sin utgångspunkt i läroböcker, och därför är det viktigt att granska läroböckernas innehåll eftersom det inte längre existerar någon statlig kontroll av läromedel i Sverige. Studiens syfte ämnar granska ett läromedel i årskurs tre för att undersöka på vilket sätt och i vilken utsträckning läroboken låter eleverna arbeta med problemlösning. LÄS MER