Sökning: "vad är normalitet"
Visar resultat 1 - 5 av 110 uppsatser innehållade orden vad är normalitet.
1. “Vilken kö ska de som är hen stå i?” : En komparativ litteraturanalys av två skönlitterära barnböcker ur ett sociokulturellt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Uppsatsen är en komparativ litteraturanalys med en kvalitativ inriktning. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur två skönlitterära barnböcker, för åldrarna 3-6 och 6-9 år, gestaltar könet hen och hur lärare som arbetar för en inkluderande miljö kan använda dem i ett klassrum med ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER
2. Normal födsel i en sydsvensk kontext - en kvantitativ deskriptiv tvärsnittsstudie
Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Bakgrund: Enligt Världshälsoorganisationen önskar kvinnor världen över föda med så få interventioner som möjligt. Barnmorskan ska främja den normala födselprocessen. Mätinstrumentet “the Bologna Score” (BS) togs fram år 2001 för att studera handläggandet av födslar utifrån barnmorskans kompetensområde. LÄS MER
3. Lärares uppfattningar av “den ideala samhällskunskapseleven” och dess påverkan på elever med NPF
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka samhällskunskapslärares syn på elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) och hur deras bild av dessa elever påverkas av konstruktionen av normalitet och avvikelse i skolkontexter. Studien inleds med en bakgrundsdel där styrdokument i skolan förklaras och de olika NPF-diagnoserna definieras. LÄS MER
4. Vad sägs vid utvecklingssamtalet? : Ett utvecklingsarbete med fokus på förskolans samtalsunderlag
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Utvecklingssamtal mellan pedagog och vårdnadshavare är främst förskollärarens ansvar att förbereda och genomföra. Trots den frihet som läroplanen ger kring hur samtalen görs är min upplevelse att utvecklingssamtal är ett relativt osynligt utvecklingsområde i förskolan. LÄS MER
5. Typ 1-diabetes som tonåring - vad finns det för utmaningar?
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)Sammanfattning : Bakgrund: Omkring 500 000 människor har diabetes i Sverige och, 15% av dessa har typ 1-diabetes. Tonåringar kan stöta på många utmaningar i livet, om de dessutom har diabetes typ 1 kan utmaningarna vara tuffare än om de inte haft en kronisk sjukdom. LÄS MER