Sökning: "vad är organisationsnivå"

Visar resultat 16 - 20 av 144 uppsatser innehållade orden vad är organisationsnivå.

  1. 16. Specialpedagogens roll i den digitala lärmiljön på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Vera Andersson; [2022]
    Nyckelord :digital kompetens; digital lärmiljö; gymnasieskolan; specialpedagog; yrkesroll;

    Sammanfattning : Ett centralt område i den specialpedagogiska yrkesrollen är att kunna identifiera möjligheterna i lär- och undervisningsmiljöer. Men vad innebär det i dagens digitaliserade skola? Undersökningen vill fördjupa specialpedagogens roll och se hur och om yrket följt med i skolans digitaliseringsprocess. LÄS MER

  2. 17. "Jag försöker mitt bästa" : En studie om elevers upplevelse av känsla av sammanhang

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Jessica Peterzén; [2022]
    Nyckelord :Autism; KASAM; känsla av sammanhang; salutogent perspektiv; språkstörning.;

    Sammanfattning : Förväntat kunskapsbidrag Studien avser att ge ett elevperspektiv på elevernas känsla av sammanhang i skolan, i en förhoppning att det skapar en förståelse och en ökad kunskap för lärare och speciallärare. Med studien önskas att de funderar kring de tre komponenterna i känsla av sammanhang, vilka är hanterbarhet, begriplighet och meningsfullhet, och hur arbetat på den egna arbetsplatsen kan utvecklas utifrån vad eleverna förmedlat i studien. LÄS MER

  3. 18. Arbetsrelaterad stress bland socialarbetare som arbetar med barn och ungdomar : En kvalitativ tematisk analys om socialarbetares egen upplevelse

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Socialt arbete

    Författare :Oanh Norman; Kajsa Virgin; [2022]
    Nyckelord :work-related stress; social workers; professional discretion; coping and social support; Arbetsrelaterad stress; socialarbetare; professionell handlingsutrymme; coping och socialt stöd;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utforska hur socialarbetare upplever arbetsrelaterad stress, vad som orsakar stress, hur de hanterar stress och huruvida det sociala stöd som socialarbetare får av kollegor och chefer kan bidra till stresshantering. För att förstå arbetsrelaterad stress bland socialarbetare har studien använt olika teorier, närmare bestämt teorier om stress, krav-kontroll- och stödmodellen, coping samt teorier om professionellt handlingsutrymme. LÄS MER

  4. 19. "Jag vill kunna genomföra mitt uppdrag" : En fallstudie om personalinflytande på en förskola

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Egil Karlow; [2022]
    Nyckelord :Employee participation; preschool; pedagogics; activity theory; Marx; management; trust.; Personalinflytande; förskola; pedagogik; verksamhetsteori; Marx; styrsystem; tillit.;

    Sammanfattning : Detta är en fallstudie om personalinflytande på en förskola. Studien belyser vad som möjliggör och vad som förhindrar personalens inflytande i verksamheten. Behovet av kunskap inom detta område är kopplad till frågan om hur tillitsbaserade former, för styrning av de offentliga verksamheterna, ska kunna utvecklas. LÄS MER

  5. 20. "Det som är bra med digitalisering är att alla barn kan vara delaktiga på olika nivåer" : En studie utifrån specialpedagogisk didaktik om hur digitala verktyg kan användas i förskolans undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Anna Eklöf; [2022]
    Nyckelord :Specialpedagogisk didaktik; flerstämmighet; takt; otakt; digitala verktyg; undervisning; förskola.;

    Sammanfattning : Studien är en fristående del av ett ULF-projekt på Örebro Universitet där digitala verktyg undersökts tillsammans med estetiska uttryckssätt i förskolans undervisning. Den här studien har ett specialpedagogiskt fokus och tittar på undervisningens modellering utifrån en specialpedagogisk didaktik med begreppen flerstämmighet, takt och otakt. LÄS MER