Sökning: "vad är pedagogisk grundsyn"
Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden vad är pedagogisk grundsyn.
1. "...och bena blir fulla med spring" : Pedagogisk grundsyn, barns rörelser och kognitiva lärande
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Titel: ”... and legs that will joyfully run…” Pedagogical perspectives, children's movements and cognitive learning. LÄS MER
2. Värdepedagogik i förskolan : En fallstudie av förskollärares uppfattningar om den egna förskolans arbete med värden
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vad värdepedagogik i förskolan kan innebära och hur ett arbete med värden kan bidra till meningsskapande sammanhang där alla barn kan uppleva sig som socialt och pedagogiskt delaktiga. Studien utgår från ett relationellt perspektiv på specialpedagogik och resultatet kan förstås som ett konkret exempel på relationell utbildning och pedagogik. LÄS MER
3. Lärarens uppdrag enligt yrkesverksamma gymnasielärare
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien var att undersöka yrkesverksamma gymnasielärares syn på sitt uppdrag och om denna stämmer överens med styrdokumenten för lärarens uppdrag och de pedagogiska teorier som ligger till grund för dessa. En kvalitativ forskningsmetod användes i form av en enkätundersökning med ett ostrukturerat frågeformulär. LÄS MER
4. Vuxenpedagogiskt förhållningssätt – ur ett lärarperspektiv
C-uppsats,Sammanfattning : Problem, syfte och frågor: Med våra olika erfarenheter och tankar om vuxenutbildning väcks frågor omvad vuxenutbildning innebär och hur det går till.Syftet med vår undersökning är att identifiera och få kunskap om vad i lärarens pedagogiska grundsynoch förhållningssätt som kan lyftas fram som särskilt viktiga vid undervisning av vuxna elever. LÄS MER
5. Kunskap är som ballonger - den måste förankras om den inte ska försvinna bort : en studie av vad som påverkar en lärares val av undervisning
Kandidat-uppsats, Institutionen för humaniora och samhällsvetenskapSammanfattning : The purpose of this essay has been to identify a couple of different factors that matter when a teacher chooses method and raw material for teaching his students. The person interviewed is a man, whose lesson I also observed. The result shows that there are several factors of great importance for his choice. LÄS MER