Sökning: "vad är pedagogiskt samspel"

Visar resultat 16 - 20 av 57 uppsatser innehållade orden vad är pedagogiskt samspel.

  1. 16. Plötsligt händer det… eller? : En multimodal analys av Svenska Spels Tv-sända reklam för Triss.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Adrian Carlzon; [2018]
    Nyckelord :Reklam; semiotik; multimodalitet; pedagogik; multimodalpedagogik; språkvetenskap; kommunikation;

    Sammanfattning : Idag är reklam en självklar del i samhället som ofta har syftet att locka till konsumtion för den marknadsförda varan och i takt med att tekniken har gått framåt har reklam kunnat visa sig i större utbredning. Nyligen har även en ny sorts marknad visat sig tydligt inom marknadsföring, nämligen spelreklam. LÄS MER

  2. 17. Vad är undervisning? : Om erövringen av undervisningsbegreppet i förskolan

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Cecilia Lindström; [2018]
    Nyckelord :Preschool teaching; Quality of education; Preschool director’s leadership; Undervisning i förskolan; Pedagogisk kvalitet; Förskolechefens ledarskap;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa undervisningsbegreppet i förskolans kontext och undersöka i vilken utsträckning det är diskuterat och begripliggjort i förskolan. I denna studie undersöks även förskollärarnas inställning till att begreppet nu skrivs in i förskolans läroplan samt vilka aspekter de anser som betydelsefulla för kvaliteten i förskolans undervisning. LÄS MER

  3. 18. Samtal vid skrivande : En studie kring vad som sker i samtalet mellan elever när de skriver tillsammans

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Jenny Wetterö; [2018]
    Nyckelord :Writing to read WTR ; scaffolding; collaborative; literacy; Att skriva sig till läsning ASL ; scaffolding; kollaborativ; skriv- och läsinlärning;

    Sammanfattning : Den här kvalitativa empiriska studien syftar till att få kunskap om vad som sker i samtalet mellan elever när de skriver tillsammans på dator, då detta kan vara svårt att upptäcka i klassrumssituationen. Ett sociokulturellt perspektiv antogs och syftet preciserades i frågeställningen: På vilket sätt interagerar elever när de tillsammans och i samband med ASL-arbetet skriver en text på datorn? Tre skrivarpar deltog i studien, som genomfördes vid två tillfällen. LÄS MER

  4. 19. Berättande som metod : Hur lärare använder sig av berättande inslag i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Frida Olsson; [2017]
    Nyckelord :Oral narration; Pedagogical tool; Narrative pedagogy; muntligt berättande; pedagogiskt verktyg; berättande pedagogik;

    Sammanfattning : This essay aims to study the teachers’ view of narratives and how they use narratives in their teaching. To chart this, I have conducted five interviews with active teachers in pre-school class to grade three. My ambition was to find out what teachers are telling, how they use narrative elements and their purpose. LÄS MER

  5. 20. Ingen teknik utan tanke! : Användning av digitala verktyg i förskolan för ett effektivt lärande.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Rihab Haidar; Jenny Lindén; [2017]
    Nyckelord :digital kompetens; digitala verktyg; IKT; språkutveckling;

    Sammanfattning : Idag lever vi i ett samhälle där teknologi och digitala medier utvecklats och i och med dettillgänglig för barn redan vid tidig ålder. Rådande teknikutveckling har gjort att mångaförskolor har börjat använda sig av den nya tekniken. Surfplattor benämns i denna miljölärplattor. LÄS MER