Sökning: "vad är personalansvar"
Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden vad är personalansvar.
1. Samarbetet mellan chefer och HR: En fenomenologisk studie om hur chefer och HR upplever samarbetet mellan dem
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : De arbetsområden där chefer och HR delar ansvar och behöver samarbeta är många. Detta beror i huvudsak på att både chefer och HR besitter personalansvar, där HR:s roll primärt är att stötta chefer i deras arbete på olika sätt. LÄS MER
2. Hur mår chefer på sin arbetsplats? : En kvalitativ studie som undersöker chefers välbefinnande
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/FöretagsekonomiSammanfattning : Being a manager means taking responsibility with many daily decisions. The work requirements are usually high, which can lead to an unsustainable situation as you work significantly more than you should. Previous research made on the subject shows more and more managers feeling worse, partly due to the high workload. LÄS MER
3. Uppföljningsarbete, jämställdhetsarbete och pedagogiskt ledarskap : En kvalitativ studie om rektorers ledarskap utifrån tre centrala områden
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : Rektorsrollen är komplex och inbegriper många olika dimensioner. Föreliggande studies syfte är att få en inblick i rektorers egen syn på sitt ledarskap utifrån tre centrala områden: (i) uppföljning av resultat och undervisning, (ii) jämställdhetsarbete och (iii) pedagogiskt ledarskap. LÄS MER
4. Vilket stöd behöver chefer i arbetet med den organisatoriska och sociala arbetsmiljön? : - En fenomenografisk studie
Master-uppsats, Högskolan i Gävle/ArbetshälsovetenskapSammanfattning : Bakgrund: Ohälsa kopplat till den organisatoriska och sociala arbetsmiljön är en av arbetsmarknadens största utmaningar. Inom arbetsmiljöområdet är den organisatoriska och sociala arbetsmiljön det område chefer tycker är svårast att arbeta med och tidigare forskning har visat ett behov av att kartlägga vilket stöd chefer behöver i frågan. LÄS MER
5. Ledarskap för medarbetares kompetensutveckling : En kvalitativ studie om hur ledare kan stimulera medarbetares vilja till kompetensutveckling
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur ledare arbetar för att påverka medarbetare till att vilja kompetensutvecklas samt vilka organisatoriska villkor som ledare uppfattar styr kompetensutvecklingsinsatser. En kvalitativ forskningsstrategi har tillämpats med hjälp av semistrukturerade intervjuer. LÄS MER