Sökning: "vad är personifiering"

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade orden vad är personifiering.

  1. 1. Artificiell intelligens inom detaljhandeln : en kvantitativ studie om konsumentattityd

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Elias Johansson; Towe Wallin; [2023]
    Nyckelord :Artificial intelligence; marketing; risk beliefs; personalization; attitude; perceived usefullness; Artificiell intelligens; marknadsföring; riskbedömning; personifiering; attityd; upplevd användbarhet;

    Sammanfattning : Slutsatsen av denna studie är att en mängd varierande faktorer påverkar en konsuments attityd, både vad gäller artificiell intelligens (AI) men också attityder gentemot företagen som brukar den sagda teknologin. I enlighet med The Technology Acceptance Model (Davies, 1989) är konsumentens uppfattning om huruvida AI personligen kommer gynna dem av yttersta vikt. LÄS MER

  2. 2. Från 300 ord till 30 sekunder : En studie om TikTokifieringen av nyheter

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Journalistik

    Författare :Clara Andén; Ella Kjellander; [2023]
    Nyckelord :Infotainment; journalistik; multimodalitet; platformization; retorik; TikTok;

    Sammanfattning : TikTok är idag den mest populära nyhetskällan bland barn och ungdomar i Sverige och allt fler nyhetsmedier etablerar sig på plattformen. För att anpassa sig efter TikTok-formatet behöver nyhetsmedierna producera en ny typ av journalistiskt innehåll. LÄS MER

  3. 3. systembolagets bipolaritet - en analys av ansvarsförmedlande genom storytelling i marknadsföring

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Stephanie Carlsson; Arsha Josefsson; Madeleine Persson; [2022]
    Nyckelord :marknadsföring; storytelling; ansvar; alkohol; systembolaget; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka hur Systembolaget förmedlar ansvar i sin marknadsföring utifrån ett storytellingperspektiv. En genomgående behandling av Systembolagets eget bild- och filmarkiv har genomförts där ett urval som fokuserar på material i videoformat sedan gjorts. LÄS MER

  4. 4. LÖSNINGSFRÄMJANDE ELLER LÖSNINGSHÄMMANDE? - En kvantitativ innehållsanalys över nyhetsporträtteringen i Sveriges Television & Sveriges Radio

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Jesper Svensson; [2021-03-04]
    Nyckelord :Inramning; analysram; lösningsorientering; ansvarstillskrivning; personifiering medmänsklighet; konflikt; maktlöshet;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet är att kartlägga hur stor närvaron av lösningsorienterad respektive icke lösningsorienterad porträttering är i SVT och SRs nyhetsinnehåll samt om, och i så fall hur porträtteringen har förändrats över tid. Teori: Inramningsteorin varifrån en egenskapad teori presenteras angående inramningars inbördes relationer. LÄS MER

  5. 5. Lässtrategiernas internalisering och utmaningar : En litteraturstudie om lässtrategiernas nytta och prövningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Josefin Petersson; Patricia Storm; [2020]
    Nyckelord :Lässtrategier; undervisningsmodeller; grundskolan; lärare; elev; internalisering; läsning; textsamtal; motivation; planering; klassrum; texturval; metakognition;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie var att, utifrån ett lärarperspektiv, utreda vad som krävs för att elever ska internalisera lässtrategier samt vilka utmaningar lärare måste förhålla sig till i strategiundervisningen. Användandet av lässtrategier är en förutsättning för att bli en god läsare, och en utvecklad läsförmåga är en viktig egenskap i ett demokratiskt samhälle. LÄS MER