Sökning: "vad är problem som begrepp"

Visar resultat 1 - 5 av 489 uppsatser innehållade orden vad är problem som begrepp.

  1. 1. Digitala verksamheter i artikel 5, OECD:s modellavtal - En analys av bedömningen av förberedande och biträdande art

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Emelie Boberg; [2024-02-16]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : ”Fast driftställe” är ett centralt begrepp i internationell skatterätt och utgör en nyckelkomponent för staters beskattningsrätt. Den hastiga digitala utvecklingen under 2000-talet har möjliggjort gränsöverskridande affärsverksamhet utan att företag nödvändigtvis behöver ha fysisk närvaro i andra stater, vilket osökt ger upphov till problem vad gäller beskattning av fasta driftställen. LÄS MER

  2. 2. Programmeringens potentiella funktion i matematikundervisningen : En tematisk analys av matematiklärares programmeringsuppgifter och deras argument och tankar kring sin undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Hanna Lindholm Jönsson; [2024]
    Nyckelord :Programmering; matematikundervisning; datalogiskt tänkande; tematisk analys;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka vad aktiva matematiklärare i högstadiet anför för argument gällande programmeringens funktion i matematikundervisningen. För att besvara studiens frågeställning har examinationsuppgifter från en vidareutbildning i programmering för matematiklärare analyserats med en tematisk analys. LÄS MER

  3. 3. Problemlösning

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och design

    Författare :Jenny Hasselqvist; Elin Österberg; [2023]
    Nyckelord :Slöjd; problemlösning; sloyd; practical problem solving; creative problem solving; slöjdens arbetsprocesser;

    Sammanfattning : Slöjdämnet har många ingångar och många områden att forska på, men ingen lång forskningstradition. Trots att slöjd och slöjd i relation till problemlösning är nischade kategorier har vi hittat material som till belåtenhet möter vårt syfte; Syftet med forskningssammanställningen är att kartlägga vad tidigare forskning säger om skolslöjdens möjligheter att främja elevers problemlösningsförmåga, och våra frågeställningar; Vilket är förhållandet mellan problemlösning och grundskolans slöjdundervisning? Hur kan slöjden i grundskolan främja elevers förmåga till problemlösning? Materialet vi arbetat med har främst bestått av vetenskapliga artiklar, med komplement av texter som förklarar begrepp eller på annat sätt stödjer vårt syfte. LÄS MER

  4. 4. Sambandet mellan företags verksamhetsålder och nivå av hållbarhet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Elin Ritzén; Ruben Tjärnberg; [2023]
    Nyckelord :ESG; sustainability reporting; sustainability disclosure; business age; ESG; hållbarhetsrapportering; hållbarhetsredovisning; verksamhetsålder;

    Sammanfattning : Syfte: Hållbarhet blir mer och mer betydelsefullt i vår värld och investerare vill satsa på hållbara företag där pengarna arbetar för goda syften. Ett sätt att mäta hållbarhet är ESG-betyg, där företagen av värderingsföretag bedöms utifrån kriterier inom miljö, social hållbarhet och ägarstyrning. LÄS MER

  5. 5. Läsförståelseundervisning i praktiken : En kvalitativ studie om hur lärare i årskurs 3 beskriver att de arbetar för att främja elevers läsförståelseutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Stina Jardenius; [2023]
    Nyckelord :Reading comprehension; reading comprehension strategies; literature talk; elementary school; Läsförståelse; läsförståelsestrategier; textsamtal; årskurs F-3;

    Sammanfattning : Läsförståelse är ett komplext begrepp som innefattar flera olika processer. Det är av stor vikt att elever utvecklar en god läsförståelse för att nå framgång i skolan, men även för att fungera i dagens samhälle. LÄS MER