Sökning: "vad är språket"

Visar resultat 1 - 5 av 1470 uppsatser innehållade orden vad är språket.

  1. 1. Förskollärare som språkliga förebilder i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Laura Tejos; Miriam Segerberg; Vanessa Bursjöö; [2024-02-26]
    Nyckelord :språklig förebild; förskola; förskollärare; uppfattningar; språkutveckling;

    Sammanfattning : Denna forskningsstudie syftar till att undersöka förskollärares uppfattningar om sin roll som språklig förebild i förskolan. Enligt ”Läroplanen för förskolan’’ (Lpfö18, 2018) ska förskollärare arbeta för att stimulera barns språk och därmed främja språkutveckling. LÄS MER

  2. 2. Écrire sans exclure. Analyse de l’utilisation de l’écriture inclusive dans la presse française

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Tove Lindberg; [2024-02-19]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna uppsats har som syfte att studera frekvensen av könsinkluderande språk i tre av de mest lästa dagstidningarna i Frankrike: Le Monde, Le Figaro och Libération. För att genomföra en korpusanalys av tidningstexter bestående av totalt 12 285 ord valdes tre av de mest frekventa kategorierna av könsinkluderande språk ut. LÄS MER

  3. 3. Dramapedagogik – potential, hinder och läroplansvisioner : En systematisk litteraturstudie om användandet av dramapedagogik i grundskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Frida Yman; Ida Wihlborg; Catharina Karlsson; [2024]
    Nyckelord :Drama in education; educational drama; process drama; primary education; elementary education; core values; subject knowledge; Dramapedagogik; pedagogiskt drama; processdrama; grundskola; värdegrund; ämneskunskaper;

    Sammanfattning : Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att undersöka vad nationell och internationell forskning från de senaste två decennierna har att säga om dramapedagogik. Därtill har studien för avsikt att undersöka vad som kan uppnås genom att använda dramapedagogik i undervisningen och hur det påverkar elevernas utveckling. LÄS MER

  4. 4. “Återigen en klassisk situation” vs “Det här liknar ingenting annat” : En kritisk diskursanalys av medias framställning av unga vuxna förövare utifrån ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Julia Arvidsson Bergström; Lina Bengtsson; [2024]
    Nyckelord :critical discourse analysis; gender; media; offender; social constructionism; young adults; förövare; genus; kritisk diskursanalys; media; social konstruktionism; unga vuxna; critical discourse analysis; gender; media; offender; social constructionism; young adults;

    Sammanfattning : Denna kandidatuppsats har syftat till att undersöka hur media i form av nyhetstidningar använder språket och bilder för att skapa förståelse för fenomenet unga vuxna förövare. Utifrån teorier om genus och diskurs fokuserar studien på hur diskursen om unga vuxna förövare skapas och reproduceras i relation till genus. LÄS MER

  5. 5. Hur två av Pija Lindenbaums barnböcker gestaltar värdegrundsfrågor : Pudlar och pommes (2016) och Vitvivan och Gullsippan (2021)

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Tishko Taha; [2024]
    Nyckelord :Värdegrund; barnkonventionen; Pija Laudenbaum; mänskliga rättigheter; bilderböcker; demokrati; rättvisa och orättvisa; främlingsfientlighet;

    Sammanfattning : En kvalitativ textanalys av Pudlar och pommes (2016) och Vitvivan och Gullsippan (2021) med temat värdegrund. Tishko Taha. Svenska språket, svenska självständigt arbete på avancerad nivå, med inriktning F-3, 15 högskolepoäng. Örebro universitet VT2023. LÄS MER