Sökning: "vad är studiehandledning"

Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade orden vad är studiehandledning.

  1. 1. Vad ska vi läsa idag? En kvalitativ studie av litteracitetspraktiker och litteracitetshändelser i studiehandleding på modersmål

    Master-uppsats,

    Författare :Annalena Svensson; [2022-10-25]
    Nyckelord :studiehandledning på modersmål; nyanlända elever; resursmodellen; flerspråkig litteracitet; ämneslärares erfarenhet; ämneslärares erfarenhet;

    Sammanfattning : Uppsatsen behandlar studiehandledning på modersmål och textens betydelse i dessa sammanhang. Syftet är att undersöka vilka litteracitetshändelser och litteracitespratiker som realiseras i den observerade studiehandledningen. LÄS MER

  2. 2. Andraspråksperspektiv- Vad är det? : En studie om SvA-elevers undervisning i ordinarie klassrum ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Gorana Johansson; [2022]
    Nyckelord :Second language perspective; language developmental approach; direct integration; Swedish as a second language SvA ; sociocultural theory; : andraspråksperspektiv; andraspråksforskning; förstaspråkstalare; andraspråkstalare; språkutvecklande arbetssätt; direktintegrering; svenska som andraspråk SvA ; sociokulturella teori;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om vad andraspråksperspektiv och inkluderande undervisning betyder i praktiken för ett antal lärare på låg- och mellanstadiet i Sverige. För att uppnå syftet har frågeställningar handlat om hur lärarna förstår vad ett andraspråksperspektiv är i praktiken, hur andraspråksperspektiv tillämpas i undervisningen samt vilka utmaningar finns det för lärarna att lyckas möta andraspråksperspektiv i egna klassrum. LÄS MER

  3. 3. Varje ord ett vägskäl: en komparativ studie av de styrdokument som reglerar utbildning för nyanlända elever i Sverige och i Andalusien

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för svenska, danska och isländska, tolkning i offentlig sektor och översättning

    Författare :Björn Reisnert; [2022]
    Nyckelord :L2 teaching in Sweden and in Andalucia Spain ; migrant students; policy documents; second language students; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka vilka likheter och skillnader det finns i de styrdokument som reglerar utbildningen för nyanlända elever i Sverige och i den autonoma regionen Andalusien i Spanien. Det svenska styrdokumentet utgörs av de allmänna råd som Skolverket publicerade 2016 och det spanska dokumentet är en lagtext som reglerar undervisningen för nyanlända från 2007. LÄS MER

  4. 4. Transspråkande i svenskundervisningen : En kvalitativ studie om lärares erfarenheter av att använda transspråkande som en resurs för lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Amanda Hultgren; Amanda Strand; [2022]
    Nyckelord :transspråkande; flerspråkighet; studiehandledning; sociokulturellt perspektiv; enspråkig norm;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka vad lärare i årskurs 1–3 har för erfarenheter gällande transspråkande samt hur de använder transspråkande som resurs i sin svenskundervisning. Forskning som ligger till grund för denna studie visar att transspråkande bidrar till elevers språk- och kunskapsutveckling. LÄS MER

  5. 5. Transspråkande i ett flerspråkigt klassrum

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Leona Lorentzson; Rebecca Lorén; [2022]
    Nyckelord :flerspråkighet; multilingual; språk; studiehandledning; translanguaging; transspråkande;

    Sammanfattning : I examensarbetet har vi arbetet med frågeställningarna ”Vilket förhållningssätt tilltransspråkande har lärare i de samhällsorienterande ämnena?” och ”Vad har lärare i desamhällsorienterande ämnena för erfarenhet kring ett transspråkande förhållningssätt iundervisningen?”. Syftet med denna studie var att ta reda på i vilken utsträckninggrundskollärare arbetar med transspråkande i det flerspråkiga klassrummet med inriktning påde samhällsorienterande ämnena. LÄS MER