Sökning: "vad är sunt förnuft"

Visar resultat 11 - 15 av 32 uppsatser innehållade orden vad är sunt förnuft.

  1. 11. Avtalstolkning, juridik eller sunt förnuft? : -en studie i svensk tolkningslära i ljuset av DCFR

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Sofie Salander; Eric soroosh Parsa; [2015]
    Nyckelord :Avtalstolkning; DCFR;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att identifiera hur avtal tolkas enligt svensk rätt och om det går att identifiera några mönster i tolkningsverksamheten. Det undersöks hur den svenska tolkningsläran överensstämmer med tolkningsreglerna i Draft Common Frame of Reference (DCFR). LÄS MER

  2. 12. Räcker sunt förnuft? – En studie om hur lärare arbetar för att förebygga och hantera konflikter mellan elever

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Bee Kim Chee Brolin; Demet Yapisan; [2014]
    Nyckelord :Konflikt; konflikthantering; rollspel; förebyggand;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Vi ville undersöka hur och med vilka eventuella metoder de verksamma lärarna använde för att förebygga och hanterakonflikter som uppstår mellan elever. Våra frågor var enligt följande:  Hur arbetar lärare för att förebygga och hantera konflikter mellan elever?  Vad tycker eleverna att lärarna ska göra när det uppstår konflikter?Vår empiri har samlats in genom kvantitativa enkätundersökningar med 51 elever och 19 lärare samt kvalitativaintervjuer med sex lärare från två olika arbetslag på samma grundskola. LÄS MER

  3. 13. ”De e ju lite sunt förnuft å så...” : Om lärares perspektiv på fostran

    Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Maria Olsson; [2014]
    Nyckelord :Content analysis; curriculum theory; elementary school; fostran; interview; teacher; Fostran; grundskolan; innehållsanalys; intervju; lärare; läroplansteori;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att se hur lärare i årskurs 1, 3 och 6 i olika socioekonomiska områden resonerar kring fostran i skolan. Studien grundar sig i en fundering som framkom i och med min C-uppsats: hur ser lärare på begreppet fostran? I den svenska läroplanen talas det om en fostran som inte är definierad och då det är lärarna som senare ska implementera sin tolkning av begreppet i sin verksamhet, är det intressant att se hur lärare resonerar kring begreppet. LÄS MER

  4. 14. Nämndemannasystemet i tingsrätten - ett nödvändigt ont i brottmål?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Linnea Hofgård; [2013]
    Nyckelord :Law; Criminal law; Legal history; Rule of law; Rättsvetenskap; Processrätt; Nämnd; Nämndemän; Nämndemannasystem; Rättshistoria; Straffrätt; Lekmän; Lekmannadomare; Nämndemannadom; Rättssäkerhet; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att granska de mest omdiskuterade för- och nackdelarna med nämndemannasystemet och utreda om systemet kan garantera en rättssäker prövning vid brottmålsprocessen i tingsrätten. För att nå syftet är en av mina frågeställningar hur nämnden uppkom och systemet fungerar idag. LÄS MER

  5. 15. Textanalys av ungdomsserien Vilma

    Kandidat-uppsats, Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

    Författare :Fanny Fasth; Kristin Olsson; [2012]
    Nyckelord :Ungdomar; Budskap; Moral; Förebild; Värderingar; Media; Samhällsstruktur; Genus; Identitet;

    Sammanfattning : Medierådets rapport Ungar och medier 2010 belyser att barn och ungdomar mellan 9 till 16 år tittar på TV minst en timme om dagen.[1] Enligt Huntemann och Morgan har TV stort inflytande på hur denna åldersgrupps värderingar formas, vad de tänker på och pratar om. LÄS MER