Sökning: "vad är svenskhet"

Visar resultat 21 - 25 av 48 uppsatser innehållade orden vad är svenskhet.

  1. 21. ”Man får göra vad man vill, men man måste tänka på vad man gör.” : En genusstudie om tjejer, femininitet och platstagande

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Antonia Soback; [2016]
    Nyckelord :Child and Youth Studies; Gender; femininity; sex; girls; youth; Location; Location-taking; negotiation; ethnicity; suburb; youth; recreation; postcolonial feminism; gender theory; Community of Practice; Barn- och ungdomsvetenskap; Genus; femininitet; kön; tjejer; ungdom; plats; platstagande; förhandling; etnicitet; förort; ungdomsgård; fritidsgård; postkolonial feminism; genusteori; praktikgemenskap Community of Practice ;

    Sammanfattning : Studien har som ambition att studera hur tjejer skapar femininitet och således tar plats på en ungdomsgård belägen i en multietnisk stadsdel i Stockholm. Studiens metod består av deltagande observation av en grupp på åtta tjejer som besökte ungdomsgården dagligen. LÄS MER

  2. 22. “Vad är svenskhet för er?” *Lång tystnad* : En receptionsstudie om vilken roll filmen ”Sveriges bästa svensk” spelar i diskussioner som berör svenskhet och integration.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Emma D Markovic; Martin Nilsson; [2016]
    Nyckelord :adjustment; film; identity; reception; Swedishness; Sveriges bästa svensk; film; identitet; kulturell anpassning; reception; svenskhet;

    Sammanfattning : Title: “What is Swedishness for you?” *Long silence* – A reception study about what role film as a medium with the film “Sveriges bästa svensk” can play in discussions that consist of Swedishness and integration. Authors: Emma D Markovic and Martin Nilsson. LÄS MER

  3. 23. Konsten att konstruera ett ursprung

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Carolina Starck; Oskar Palmerot; Line Jeppsson; [2015]
    Nyckelord :country of origin; nation identity; myths; semiotics; Volvo; marketing communication; brand communication; nationell identitet; myter; semiotik; marknadskommunikation; varumärkeskommunikation; Social Sciences;

    Sammanfattning : I dagens globaliserade värld kan en dissonans uppstå i konsumentens uppfattning av multinat-ionella varumärken när varumärkena upplevs härröra ur flera nationella ursprung som står för olika marknadskommunikativa värden. Denna studie ämnar undersöka hur denna dissonans kan överbryggas genom användandet av myter i varumärkens marknadskommunikation gentemot den gestaltade befolkningen. LÄS MER

  4. 24. Jämställdhet – vad är det? : En genusanalys av beviljade ansökningar i Länsstyrelsen Västerbottens integrationsprojekt

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Umeå centrum för genusstudier (UCGS)

    Författare :Jessica Wallgren; [2015]
    Nyckelord :Jämställdhet; integration; etnicitet; icke svenskhet; kön;

    Sammanfattning : Uppsatsens teman är integration och jämställdhet där materialet består av ansökningar till integrationsprojekt § 37 a med särskilt jämställdhetsfokus, utlysta och beviljade av Länsstyrelsen Västerbotten under 2015. Syftet är att genom What´s the problem approach (WPR) analysera projektens ansökningar (Bacchi 2009). LÄS MER

  5. 25. Bland Vägval och Möjligheter : Ungdomar i Svenska Muslimer för Fred och Rättvisa om religiositet, identitet och trosbaserat samhällsengagemang i Sverige

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Teologiska institutionen

    Författare :Lenita Törning; [2015]
    Nyckelord :unga muslimer; islam; Sverige; trosbaserat engagemang; narrativanalys; kontranarrativ;

    Sammanfattning : Den här studiens tar sin utgångspunkt i ett ökat intresse för unga muslimers trosbaserade samhällsengagemang i Sverige. Syftet är titta närmare på vad det är som gör att unga muslimer blivit intresserade av att bli engagerade i en trosbaserad samhällsorganisation och vilken betydelse engagemanget fyller för dem. LÄS MER