Sökning: "vad är symbolisk lek"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden vad är symbolisk lek.

  1. 1. Didaktiska positioner vid elevers fria lek på fritidshem. En studie om fritidslärares och pedagogers didaktiska intentioner i den fria leken på fritidshem

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Emelie Mara; Ameena Mohammed; [2022-03-21]
    Nyckelord :Fri lek; fritidshem; pedagogernas förhållningssätt; didaktisk position.;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete är att undersöka fritidslärares och pedagogers didaktiska positioner och vad deras interaktion i den fria leken syftar att åstadkomma med för kunskap eller förmåga hos eleverna. Vår frågeställning är: Vilka didaktiska positioner intar sig lärare i fritidshem och pedagoger i elevernas fria lek på fritidshemmet? Vi har insamlat vårt empiriska material genom fältanteckningar när vi genomförde observationer på två fritidshem. LÄS MER

  2. 2. Gotta catch them all : En kvalitativ studie om sociala aspekter av Pokémon Go

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Marco Vaarala; Matilda Pettersson; [2017]
    Nyckelord :Pokémon Go; socialt spelande; Symbolisk interaktionism;

    Sammanfattning : Mobilapplikationen Pokémon Go lanserades sommaren 2016 och fick snabbt global spridning. Tidigare forskning om Pokémon Go visar att spelet har ett positivt inflytande både på fysisk och psykisk hälsa, genom att spelare rör på sig mer och att människor med social ångest tar sig ut. LÄS MER

  3. 3. Lek är jätteviktigt!

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Annika Larsson; Marina Widlund; [2010]
    Nyckelord :lek; pedagog; lärande; utveckling; miljö;

    Sammanfattning : BAKGRUND: Leken är ett stort begrepp och många forskare har försökt beskriva den. Detsom de flesta kommit fram till är att den är lustfylld, frivillig, spontan, symbolisk och attmedel dominerar över mål (Pramling Samuelsson och Sheridan 1999, s. 84). LÄS MER