Sökning: "vad är talutrymme"

Visar resultat 16 - 20 av 21 uppsatser innehållade orden vad är talutrymme.

  1. 16. Kvinna föds inte till man, kvinna blir det

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Daniel Samuelsson; [2011]
    Nyckelord :Genus; heteronormativitet; homosociala band; medier; skola;

    Sammanfattning : Denna C-uppsats är en kvalitativ studie om genus. Syftet med uppsatsen är att undersöka om och hur könsrollerna stärks i interaktionen mellan pedagog och elev samt även om detta är något märkbart elever sinsemellan i grundskolans yngre åldrar. LÄS MER

  2. 17. Lika villkor för pojkars och flickors lärande?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Jannice Nettelhed; [2009]
    Nyckelord :genus; förhållningssätt; lärande; jämställdhet;

    Sammanfattning : Detta examensarbetes syfte var att ta reda på ifall en skola i Skåne ger pojkar och flickor lika goda möjligheter och förutsättningar för lärande, genom att ur ett genusperspektiv undersöka tre pedagogers förhållningssätt vad det gäller talutrymmet och det språkliga samspelet med eleverna.För att uppnå mitt syfte har jag under sammanlagt nio lektioner observerat hur pedagogerna fördelat talutrymmet och hur många frågor samt följdfrågor de ställt till pojkar respektive flickor i klasserna. LÄS MER

  3. 18. Att träna muntlig språkförmåga - SFI-lärares arbetssätt, tankar och medvetenhet

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Sofia Hildeberg; [2009]
    Nyckelord :SFI; muntlig språkförmåga; kollaborativ; smågrupps;

    Sammanfattning : I denna uppsats behandlar jag hur, samt hur medvetet, sfi-lärare (lärare i svenska för invandrare)arbetar för att utveckla och träna elevernas muntliga språkförmåga. Ytterligare frågor är på vilka sättlärarnas val av arbetssätt skiljer sig åt och vad dessa skillnader innebär för eleverna och derasutveckling av de muntliga färdigheterna. LÄS MER

  4. 19. Ges flickor och pojkar likvärdigt utrymme i undervisnings-situationen under matematiklektioner i årskurs 2? : En kvantitativ studie av lärares bemötande ur ett genusperspektiv

    M1-uppsats, Institutionen för barn- och ungdomsvetenskap

    Författare :Rakel Booberg; [2009]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Är lärares bemötande likvärdigt fördelat mellan flickor och pojkar? Ges flickor och pojkar lika stor mängd utrymme i undervisningen under matematiklektioner? För att studera interaktionen mellan lärare och elever under matematiklektioner har jag använt mig av en kvantitativ forskningsmetod där data samlats in under femton klassrumsobservationer i tre klasser i årskurs 2. Interaktionen mellan tre grundskolelärare och deras elever har studerats ur ett genusperspektiv, utifrån kategorierna talutrymme, antal frågor, och antal frågor som besvarats med, respektive utan, handuppräckning samt hur ofta flickorna, respektive pojkarna, tilldelas beröm och tillsägelser. LÄS MER

  5. 20. Talutrymmets fördelning i den offentliga kommunikationen i klassrummet

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Ninna Andersson; Annika Haglund; [2007]
    Nyckelord :Pedagogik; kommunikation; samtal; genus; talutrymme; offentlig kommunikation;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med vår C-uppsats är att få kunskap om hur talutrymmet fördelas i klassrummet, vilka elever som kommer till tals och vad de kommer till tals om. Vi var även intresserade av att jämföra vårt undersökningsresultat med lärares egna uppfattningar om hur det förhåller sig med talutrymmet i klassrummet. LÄS MER