Sökning: "vad är teoretisk ansats fenomenografi"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden vad är teoretisk ansats fenomenografi.

  1. 1. Lärandets poesi : Kollektivt lärande i det interaktiva samtalet

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Annika Larsson; [2017]
    Nyckelord :Fenomenografi; kollektivt lärande; lärandets poesi; meningsskapande TLC teacher learning communities ; förändringspoeten;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka lärares kollektiva lärande. Genom fenomenografiska grundidéer kring lärandeapsekter och kvalitativa skillnader i lärandet analyseras lärares interaktiva samtal. LÄS MER

  2. 2. Inkluderande arbetssätt - verklighet och vision : En undersöking om förståelse av inkludering i förskola och skola

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Ulla Johansson Wallberg; [2016]
    Nyckelord :fenomenografi; förskola; inkluderande arbetssätt; inkludering; skola;

    Sammanfattning : Utgångspunkten för denna uppsats var att ta reda på hur medarbetare inom barn och utbildningsförvaltning i en kommun tolkar begreppet inkludering samt hur de beskriver och agerar kring inkluderingsarbete i praktiken. Parallellt med detta genomfördes en fördjupande teoretisk granskning av forskning inom inkluderingsområdet med avsikt att skapa en utökad förståelse för inkludering som begrepp. LÄS MER

  3. 3. "Att bli skapande av det nya" : Fem dramapedgogers uppfattningar av drama som verktyg i vuxnas lärande för hållbar utveckling

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Julia Fries; [2016]
    Nyckelord :Educational drama; ESD; Sustainable Development; Fenomenography; Transformative learning; Dramapedagogik; LHU; Hållbar utveckling; Fenomenografi; Transformativt lärande;

    Sammanfattning : This dissertation gives a back-ground presenting what Education for Sustainable Development (ESD) and pedagogical drama is, and it presents research on drama-use in ESD. The aim of the study is to explore drama as a tool in adult learning for sustainable development, in a Western context. LÄS MER

  4. 4. "Det är ju själva livet". En studie om kommunikation och delaktighet för barn med Downs syndrom i förskolan ur ett föräldraperspektiv

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Marlene Green; [2013-02-21]
    Nyckelord :kommunikation; delaktighet; Downs syndrom; förskola; föräldraperspektiv;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur föräldrar till barn med Downs syndrom uppfattar verksamheten i förskolan för sitt barn vad det gäller barnets möjlighet och rätt till kommunikation och delaktighet. Följande frågeställningar ska precisera syftet: Hur uppfattar föräldrarna verksamheten i förskolan avseende barnets möjlighet till kommunikation med pedagoger och barn på förskolan? Hur uppfattar föräldrarna verksamheten i förskolan avseende barnets möjlighet till delaktighet i förskolans aktiviteter? Hur skulle föräldrarna önska att det såg ut? Vad innebär begreppen kommunikation och delaktighet för föräldrarna? Teori: Studiens teoretiska utgångspunkt har inspirerats av fenomenografi och därmed andra ordningens perspektiv via föräldrars berättelser om fenomenen kommunikation och delaktighet. LÄS MER

  5. 5. Vad är hälsa för dig?

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Desirée Stanne; Annelie Petersson; [2008]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Vi har använt oss av den kvalitativa forskningsansatsen fenomenografi. Fenomenografin är en teoretisk och metodisk ansats för att komma åt skilda uppfattningar av ett fenomen. Hälsa är det fenomen som vi avser att undersöka. Vi genomförde ostrukturerade intervjuer med öppna frågor, med sju elever i år 7. LÄS MER